Een fout melden in mijn onroerende goederen

Als natuurlijke persoon of rechtspersoon die eigenaar is van een onroerend goed, kunt u via MyMinfin een fout melden in de weergave van uw goed op het kadastraal percelenplan voor goederen die in België liggen, en over de eigendom ervan.
  • Het formulier openen om een fout te melden

    Opgelet: deze formulieren zijn niet bedoeld om een klacht in te dienen of om vragen over de onroerende voorheffing te beantwoorden.

    1. Meld u aan op uw MyMinfin-account.
    2. Ga naar de rubriek ‘Mijn woning’ > ‘Mijn vastgoedgegevens raadplegen’.
    3. Klik op de knop ‘Een fout melden’ naast het goed waarvan u een fout wilt melden, nadat u de gegevens hebt gecontroleerd.
  • Het formulier invullen om een fout te melden

    Er opent zich een formulier om een fout te melden.
    Volg onderstaande instructies om het formulier correct in te vullen.

    De velden ‘Kadastraal perceelnummer’ en ‘Adres van het goed’ worden automatisch ingevuld en kunnen niet handmatig worden aangepast.

  • Het juiste fouttype kiezen

    • ‘Dit goed is niet van mij’

      Een fout beschrijven

      Voeg een gedetailleerde beschrijving van de fout toe in het daarvoor voorziene veld (maximaal 1800 tekens). Hoewel optioneel, is de beschrijving belangrijk zodat we begrijpen wat er precies foutief is.

      Een bewijsstuk toevoegen

      Het toevoegen van een bewijsstuk is optioneel maar sterk aanbevolen, zodat wij over voldoende informatie beschikken om uw melding te behandelen. U kunt meerdere documenten van hetzelfde type toevoegen.

    • ‘Dit goed is niet meer van mij’

      Een fout beschrijven

      Gelieve in het veld ‘Beschrijving’ de volgende elementen gedetailleerd in te vullen (maximaal 1800 tekens):

      • De datum waarop uw rechten op dit goed zijn beëindigd (verplicht).
      • De manier waarop deze rechten zijn beëindigd (optioneel).
        Voorbeelden: verkoop, schenking, verdeling, erfenis, anders.
      • Alle aanvullende informatie die nuttig kan zijn voor de behandeling van uw foutmelding (optioneel).

      Opgelet: houd er rekening mee dat de aanpassing van de gegevens na een wijziging van eigenaar niet onmiddellijk gebeurt. De bijgewerkte gegevens zullen gemiddeld één maand na de wijziging van eigenaar beschikbaar zijn op MyMinfin. Gelieve pas een foutmelding in te dienen na deze termijn, indien de gegevens nog steeds onjuist zijn.

       
      Een bewijsstuk toevoegen

      Het toevoegen van minstens één bewijsstuk is verplicht, zodat wij over voldoende informatie beschikken om uw foutmelding te behandelen. U kunt meerdere documenten van hetzelfde type toevoegen.

    • ‘Een gegeven van mijn eigendom is onjuist’

      Foutieve gegevens aanduiden

      Gelieve in de keuzelijst aan te duiden welke gegevens van uw eigendom foutief zijn. Vergeet niet om in het veld "Beschrijving" zowel de foutieve waarde als de correcte waarde te vermelden.

      Een fout beschrijven

      Voeg een gedetailleerde beschrijving van de fout toe in het daarvoor voorziene veld (maximaal 1800 tekens). Hoewel optioneel, is de beschrijving belangrijk zodat wij begrijpen wat er precies foutief is.

      Een bewijsstuk toevoegen

      Het toevoegen van minstens één bewijsstuk is verplicht, zodat wij over voldoende informatie beschikken om uw foutmelding te behandelen. U kunt meerdere documenten van hetzelfde type toevoegen.

    • ‘De weergave van mijn goed op het kadastraal percelenplan is fout’

      Een fout beschrijven

      Gelieve in het veld ‘Beschrijving’ welke fouten er zijn in de weergave van uw goed aan duidelijk.

      U moet tussen 1 en 5 foutieve gegevens aanduiden uit de volgende opties (maximaal 1800 tekens):

      • Mijn perceel is verkeerd weergegeven.
      • Mijn adres is verkeerd weergegeven.
      • Mijn gebouw staat op de verkeerde plaats.
      • Er zou geen gebouw op het perceel mogen staan.
      • Mijn gebouw is verkeerd weergegeven.
      Een bewijsstuk toevoegen

      Het toevoegen van minstens één bewijsstuk is verplicht, zodat wij over voldoende informatie beschikken om uw foutmelding te behandelen. U kunt meerdere documenten van hetzelfde type toevoegen.

  • De melding verzenden

    Zodra alle verplichte gegevens zijn ingevuld, verschijnt de knop ‘Verzenden’.
    Klik op ‘Verzenden’ om uw melding in te dienen.

  • De melding opvolgen

    Raadpleeg uw rubriek ‘Mijn documenten’. Zodra wij uw melding ontvangen, sturen wij u een ontvangstbevestiging met de verwerkingstermijn van uw dossier en het eindverslag zodra het dossier is afgesloten (ongeacht of de fout werd gecorrigeerd of niet).

    Het is mogelijk dat we bijkomende informatie nodig hebben en u via dit kanaal om aanvullende gegevens vragen. Gebruik dan het voorziene veld in het document om de ontbrekende informatie zo snel mogelijk door te geven.