Huurwaarborg

Als verhuurder kunt u aan uw huurder vragen om een huurwaarborg te betalen. Dat gaat over een financiële waarborg die door de huurder wordt gestort en bewaard blijft door de eigenaar tot het einde van de huurovereenkomst. Ze is niet verplicht, maar ze moet wel vermeld worden in het huurcontract. De verhuurder kan het bedrag gebruiken om eventuele schade of problemen veroorzaakt door zijn huurder, te vergoeden.  
  • Mijn huurwaarborg bij de FOD Financiën

    Dankzij haar applicatie e-DEPO, kan u bij de Deposito- en Consignatiekas van FOD Financiën verschillende bedragen bewaren en beheren, zo ook uw huurwaarborg. Deze dienst beschermt zowel de verhuurder als de huurder tijdens en na de huurperiode. Door uw waarborg bij de Deposito- en Consignatiekas te plaatsen, geniet u van een digitaal beheer, veilig en conform volgens GDPR. Het bedrag wordt geblokkeerd en kan alleen worden gebruikt in geval van schade, met instemming van beide partijen, wat zo een verbeterde bescherming voor de huurder garandeert. De verhuurder kan de borg in geen geval eenzijdig opeisen.
  • Over e-DEPO

    Via e-DEPO kunnen alle burgers en particuliere instellingen diverse consignaties, zoals borgtochten, bij de Deposito- en Consignatiekas invoeren en beheren.

    Het beheer van borgtochten via e-DEPO heeft een aantal voordelen voor haar gebruikers:

    • Eenvoudige en veilige storting/terugbetaling
    • Rentevoet op de fondsen die gedurende minstens één jaar worden gedeponeerd
    • Veilige permanente toegang gegarandeerd door middel van een digitale sleutel (bv. elektronische identiteitskaart of Itsme)

    Omwille van veiligheid, snelheid en naleving van de regels inzake gegevensbescherming (GDPR) moeten alle soorten borgtochten, deposito's en consignaties die via e-DEPO kunnen worden behandeld, verplicht via de applicatie verlopen.

  • Verhuurder

    Bent u verhuurder? Binnen deze sectie vindt u alle informatie terug over de huurwaarborg. Om uw huurwaarborg vrij te geven of aan te spreken, volgt u de volgende stappen:

    1. Ga naar e-DEPO
    2. Meld u aan met uw identiteitskaart of Itsme
    3. Klik op het gewenste dossier
    4. Kies bij 'beschikbare acties' voor:
      1. Handlichting, als u de huurwaarborg wenst vrij te geven
      2. Voorafname, als u de huurwaarborg of een deel ervan, wenst te ontvangen
    5. Vul alle lege velden in met de juiste gegevens
    6. Klik op goedkeuren en controleer uw gegevens
    7. Klik op aanmaken

    Uw aanvraag werd geregistreerd. U ontvangt een mail op het door u doorgegeven mailadres. De huurder dient de voorafname te valideren in e-DEPO. Een handlichting wordt automatisch uitgevoerd. U ontvangt een mail op het door u doorgegeven mailadres. 

    Hoe connecteer ik mij als niet-Belgische burger op e-DEPO?

    Beschikt u niet over een Belgische authenticatiemethode (eID, Itsme, token) of eIDAS? U kunt toegang krijgen tot onze applicatie via de applicatie ForREG (Foreign Registration).

    Volg de stappen op de ForREG-pagina om toegang te verkrijgen. Voor vragen over ForREG kunt u contact opnemen met BOSA via het contactformulier: BOSA Contactformulier.

    • Ik wil mijn dossier raadplegen.

      1. Ga naar e-DEPO
      2. Meld u aan met uw identiteitskaart of Itsme
      3. Kies uw identificatiemodus
        1. Persoonlijke naam
        2. Bedrijfsnaam
      4. Klik op 'Mijn dossiers raadplegen' of geef uw dossiernummer in
      5. Klik op het dossier om dit te openen
      6. Vind de beschikbare acties bovenaan terug
    • Mijn dossier verschijnt niet.

      Er zijn 2 mogelijke oorzaken waarom uw dossier niet verschijnt.

      1. U beschikt niet over de juiste toegang tot het dossier.
      2. Uw dossier werd nog niet overgemaakt van de oude toepassing naar e-DEPO.

      Neem contact op met info.cdcdck@minfin.fed.be en vermeld:

      • Uw (oud) dossiernummer  
      • Het nationaal nummer (Rijksregisternummer) van elke natuurlijke persoon met een rol in het dossier. 
      • Het Belgisch ondernemingsnummer van elke professional, onderneming of openbare instantie met een rol in het dossier. 
      • Het emailadres van alle bovenstaande partijen

      De FOD Financiën zet uw dossier over naar de e-DEPO applicatie. U ontvangt een mail op uw e-mailadres wanneer uw dossier beschikbaar zal zijn in e-DEPO.

       

    • Ik heb geen beschikbare acties meer in mijn dossier.

      Een dossier wordt meestal geblokkeerd nadat de huurder de voorafname heeft geweigerd, of door beslaglegging of een conflict tussen partijen.  

      Om een dossier te deblokkeren, moet u een aanvraag sturen naar de Deposito- en Consignatiekas via info.cdcdck@minfin.fed.be. De benodigde documenten hangen af van de reden van de blokkering: 

      • Bij weigering voorafname of conflict: Wacht op een vonnis of een overeenkomst tussen de partijen.
      • Bij beslaglegging: Wacht op de uitkomst van de beslagprocedure. 
    • Ik wil mijn borgstellingsakte ontvangen.

      Na aanmaak van het dossier heeft de huurder 30 dagen om te betalen. Het kan een paar dagen duren voordat de betaling zichtbaar is in e-DEPO. U krijgt een e-mail als de betaling binnen is en als uw e-mailadres in het dossier staat. e-DEPO maakt dan de borgstellingsakte aan, die u online kunt bekijken en downloaden.   

    • Ik wil partijen veranderen in mijn dossier.

      Als de situatie van de huurder bijvoorbeeld naar een co-housing situatie verandert, maar de borg hetzelfde blijft, moet u een addendum maken dat aan de huurovereenkomst wordt toegevoegd. U noteert welke wettelijke wijzigingen (artikelen) er zijn gebeurt. Stuur de volgende documenten naar info.cdcdck@minfin.fed.be om uw dossier aan te passen: 

      • Het addendum, ondertekend door alle partijen, 
      • Een kopie van de originele huurovereenkomst, 
      • Een kopie van de identiteitskaarten van alle partijen, 
      • Uw dossiernummer in e-DEPO. 

      In geval van overlijden van een partij is het niet mogelijk om zelf het dossier af te handelen in e-DEPO. De partij die recht heeft op het bedrag contacteert de FOD Financiën via info.cdcdck@minfin.fed.be. Voeg de nodige bewijsstukken toe aan uw e-mail:

      • Kopie identiteitsbewijs
      • Attest of akte van erfopvolging
      • Volmachten
      • Vonnis
      • Aanstellingsbewijs
      • Enzovoort

      Een medewerker van de FOD Financiën behandelt nu uw aanvraag. U ontvangt een mail op uw e-mailadres die deze wijziging bevestigt.

    • Ik ben niet de enige verhuurder.

      Uw medeverhuurders moeten ook akkoord gaan voordat het bedrag wordt vrijgegeven.

      Mijn akkoord geven:

      1. Ga naar  e-DEPO
      2. Kies het juiste dossier
      3. Bij 'beschikbare acties' kiest u
        1. Een aanvraag raadplegen
      4. Valideer of weiger de aanvraag
  • Huurder

    Bent u huurder? Binnen deze sectie vindt u alle informatie terug over de huurwaarborg. Om uw huurwaarborg te storten:

    1. Ga naar e-DEPO
    2. Meld u aan met uw identiteitskaart of Itsme
    3. Kies de categorie 'huurwaarborg'
    4. Klik rechts onderaan op ‘een nieuw dossier aanmaken’ 
    5. Vul alle lege velden in met de juiste gegevens
    6. Ontvang de betaalinstructies in het laatste veld 
    7. Stort het bedrag binnen 30 dagen

    Het bedrag en de mededeling moeten correct zijn. Als dit niet het geval is, wordt uw betaling automatisch teruggestort.

    Indien u uw e-mailadres heeft meegedeeld, ontvangt u de betaalbevestiging in uw mailbox.

    Hoe connecteer ik mij als niet-Belgische burger op e-DEPO?

    Beschikt u niet over een Belgische authenticatiemethode (eID, Itsme, token) of eIDAS? U kunt toegang krijgen tot onze applicatie via de applicatie ForREG (Foreign Registration).

    Volg de stappen op de ForREG-pagina om toegang te verkrijgen. Voor vragen over ForREG kunt u contact opnemen met BOSA via het contactformulier: BOSA Contactformulier.

    • Ik betaalde mijn huurwaarborg te laat.

      Als e-DEPO de betaling niet binnen 30 dagen ontvangt, wordt het dossier automatisch geannuleerd. Voor een nieuwe betaling hoort u de stappen opnieuw te voltooien om een nieuw dossier huurwaarborg aan te maken. De (te laat) betaalde som wordt in dit geval automatisch teruggestort. 

Hulp nodig?

  • Contacteer ons!

    Niet gevonden wat u zocht? Contacteer ons via mail info.cdcdck@minfin.fed.be of op het nummer het nummer 0257 257 57. Houd uw dossiernummer en de namen van de betrokken partijen bij de hand. We helpen u zo goed als mogelijk.