Een huurcontract registreren

Een huurcontract registreren zorgt voor juridische bescherming en voorkomt problemen tussen huurders en verhuurders. Ontdek hoe u een huurcontract kunt laten registreren, wie het huurcontract moet laten registreren en waarom de registratie belangrijk is.
  • Opgelet, vanaf 1 januari 2025 moet u woninghuurovereenkomsten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bij de FOD Financiën en bij het Brussels Hoofdstedelijk Gewest laten registreren.

    Registratie

    U kunt uw huurcontract snel en gemakkelijk online laten registreren via MyMinfin. 

    Het is zelfs mogelijk om het huurcontract van een familielid of vriend te registreren, ook al bent u niet direct betrokken bij het contract. 

    1. Meld u aan bij MyMinfin.
    2. Klik op de onthaalpagina op ‘Een huurcontract laten registreren (MyRent)’ in het vak ‘Mijn woning en mijn onroerende goederen’.
    3. Klik in het linkermenu op ‘Huurcontracten’ en dan op ‘Uw contract aanbieden’.
    4. Vul de verplichte gegevens aan. 
    5. Voeg een pdf-kopie van het huurcontract toe. Die mag ook digitaal ondertekend zijn, maar dan wel met het eID.
    6. Verstuur uw aanvraag. 

    Daarna krijgt u een ontvangstbevestiging, maar dat betekent niet dat uw aanvraag al geregistreerd is. We nemen de belangrijkste gegevens uit het huurcontract op in een officieel register. Zodra we uw aanvraag hebben verwerkt, krijgt u een bewijs van de registratie (dat noemen we het registratierelaas). Vaak krijgt u de ontvangstbevestiging en het registratierelaas trouwens wel meteen tegelijkertijd.

    Als uw aanvraag onvolledig is, sturen we u een vraag om meer informatie of weigeren we uw aanvraag.

    Kunt u uw huurcontract niet online aanbieden via MyMinfin? U kunt uw huurcontract ook per post laten registreren.

    • Wat doe ik als ik een foutmelding krijg wanneer ik mijn pdf oplaad?

      Krijgt u dit foutbericht?

      Image
      There was an error with your request. Your support ID is: 1933670106653286901. Please contact us and provide us your support ID. 02 572 57 57 https://finance.belgium.be/en/contact

      De firewall van de FOD Financiën heeft argwaan gekregen bij uw pdf en blokkeert de verzending omdat er iets verdachts aan de hand lijkt.

      Waarschijnlijk is uw bestand óf een beetje beschadigd geraakt, óf zit er mogelijk een vervelend virus verstopt. Het enige wat u nu moet doen is de pdf nog eens opnieuw scannen. Gebruik daarvoor een computer die goed beschermd is met een antivirusprogramma. Begin uw registratie in MyRent dan weer van in het begin en probeer het bestand opnieuw op te laden.

  • De verhuurder moet ook de plaatsbeschrijving laten registreren. 

    Die registratie is gratis als het gebouw alleen voor bewoning is bedoeld:

    • Bied de plaatsbeschrijving tegelijk met het huurcontract aan.
    • Of bied de plaatsbeschrijving pas later aan, maar dan wel samen met het origineel of een kopie van het huurcontract dat al gratis is geregistreerd, of met een melding dat het huurcontract al gratis is geregistreerd.

    Als u een plaatsbeschrijving laat registreren voor een huurcontract dat niet alleen voor bewoning is bedoeld, dan betaalt u 50 euro registratierechten.

    U hoeft de verplichte bijlagen bij een huurcontract niet te laten registreren. 

    Maar als u ze samen met het huurcontract aanbiedt, gelden de volgende regels:

    • De bijlagen over de minimale kwaliteitsnormen registreren we gratis, zelfs als het contract er niet naar verwijst. In Vlaanderen is die bijlage trouwens niet meer verplicht. Het gaat om de kopie van het koninklijk besluit van 8 juli 1997 en de bijlage van het koninklijk besluit van 4 mei 2007.
    • Andere bijlagen, zoals het energieprestatiecertificaat, registreren we gratis zolang er in het huurcontract naar die bijlagen wordt verwezen. 

    Verplichtingen

    De verhuurder moet het huurcontract laten registreren. 

    Ook de huurder kan het huurcontract laten registreren als het gehuurde onroerend goed alleen maar bedoeld is als woning, maar de huurder is niet wettelijk verplicht om dat te doen.

    Soms is het trouwens niet verplicht om een schriftelijk huurcontract op te stellen, zoals bij een studentenkamer of een tweede verblijf. Als er geen schriftelijk huurcontract opgesteld werd, dan hoeft u dus uiteraard ook geen huurcontract te laten registreren.

    Afhankelijk van de situatie, moet dat binnen twee of vier maanden na de ondertekening van het huurcontract.

    Als u bijvoorbeeld een huis of een appartement verhuurt dat alleen voor bewoning is bedoeld, dan moet u het huurcontract binnen twee maanden na de ondertekening laten registreren. 

    Voor alle andere huurcontracten moet u het huurcontract binnen vier maanden na de ondertekening laten registreren. Het gaat dan bijvoorbeeld om:

    • een huis met een winkel of een kantoor voor beroepsdoeleinden
    • een handelszaak
    • een bedrijfsgebouw
    • een terrein 
    • een parkeerruimte

    Als de laatste dag van die termijn in een weekend of op een feestdag valt, schuift de deadline in uw voordeel op naar de eerstvolgende werkdag. 

    Bijvoorbeeld: als u op 1 februari 2024 een huurcontract voor een handelszaak ondertekent, zou de deadline voor registratie in principe 1 juni 2024 zijn. Maar aangezien dat een zaterdag is, wordt de termijn verlengd tot maandag 3 juni 2024. 

    Ook de kostprijs hangt af van de situatie.

    De registratie van een huurcontract is gratis als het gaat om een huis of appartement dat alleen voor bewoning is bedoeld.

    De registratie van elk ander soort huurcontract (bijvoorbeeld een handelspand of een parkeerplaats) is betalend. U moet 0,2 % registratierechten betalen op het totaalbedrag van de huurprijs en de lasten die aan de huurder zijn opgelegd voor de duur van het huurcontract (en met een minimum van 50 euro). 

    Betaal die registratierechten zeker op tijd, binnen de termijn van vier maanden, om boetes te voorkomen.

    Bijvoorbeeld: u registreert een huurcontract van drie jaar met een huurprijs van 900 euro per maand en 100 euro lasten per maand:

    • Het totaalbedrag waarop we de registratierechten berekenen is 36.000 euro (36 maanden x 900 euro + 36 maanden x 100 euro).
    • U moet dus 72 euro registratierechten betalen (36.000 euro x 0,2 %). 

    Uitzondering: Als u een gebouw verhuurt dat voor een deel bedoeld is om in te wonen en voor een deel voor andere zaken (zoals een winkel of kantoor), dan hangen de kosten af van het aantal huurcontracten dat u afsluit:

    • Bij één huurcontract voor het hele gebouw moet u registratierechten betalen voor beide delen.
    • Bij twee aparte huurcontracten (één voor de bewoning en één voor de andere doeleinden), dan registreren we het huurcontract voor de bewoning gratis en moet u alleen registratierechten betalen voor het huurcontract voor de andere doeleinden.

    Wettelijke bescherming

    Het huurcontract registreren heeft voordelen voor zowel huurders als verhuurders. Zodra het huurcontract is geregistreerd, is het voor iedereen bindend. Zelfs wie het contract niet heeft ondertekend, moet het respecteren.

    Via MyMinfin kunt u zelf online nagaan of uw huurcontract geregistreerd is

    Bescherming van de huurder

    Als u een woning huurt en de verhuurder wil het pand verkopen, dan moet de nieuwe eigenaar het geregistreerde huurcontract respecteren. Daardoor kan de nieuwe eigenaar u dus niet zomaar uit uw huis zetten. 

    Bescherming van de verhuurder (of eigenaar)

    Als u een woning verhuurt met een geregistreerd huurcontract voor een periode van meer dan drie jaar, dan moet de huurder een opzegtermijn naleven om dat contract te beëindigen. Dat biedt de verhuurder een zekere mate van stabiliteit en bescherming.  

    Ook als u een pand verhuurt dat zowel voor wonen als voor andere doeleinden (zoals een winkel of kantoor) wordt gebruikt, is het belangrijk om het huurcontract te registreren. Op die manier worden de inkomstenbelastingen apart berekend en belast voor de twee delen van het pand. Als het contract niet wordt geregistreerd, worden de volledige netto-huurinkomsten belastbaar.