Bouwen

Wanneer u uw woning laat bouwen, sturen we u doorgaans een formulier (111/B57) om in te vullen over de uitgevoerde werken en de gebruikte materialen. Het btw-tarief voor bouwwerken en bouwmaterialen is 21 %.
  • Procedure voor de btw

    We sturen u doorgaans een formulier (111/B57) om in te vullen over de uitgevoerde werken en de gebruikte materialen.

    De verkregen informatie wordt gebruikt om zo goed mogelijk te bepalen of de gefactureerde bedragen overeenstemmen met de normale waarde van uw woning.

    Wij houden onder meer rekening met de werkzaamheden uitgevoerd door:

    • professionelen (d.w.z. btw-plichtigen),
    • uzelf, familieleden of anderen (= derden).

    In sommige gevallen sturen we u geen formulier. U moet dan niets doen.

    Het formulier ontvangen

    Uw gemeente levert u voor het bouwen van uw woning een stedenbouwkundige vergunning af en licht ons in.

    We zullen u het formulier 111/B57 per post opsturen als uw stedenbouwkundige vergunning wordt toegekend.

    Het formulier terugsturen

    Vul het ontvangen formulier in en stuur het ten laatste drie maanden na de betekening van het kadastraal inkomen van uw woning terug.

    U hoeft alleen documenten toe te voegen als de brief u daarom vraagt. Het is niet nodig om facturen en plannen toe te voegen, maar we kunnen deze in een later stadium eventueel nog opvragen.

    Als u niet of onvolledig antwoordt op het formulier, dan riskeert u een boete. Ook na ontvangst van uw boete, bent u nog steeds verplicht om op het formulier te antwoorden.

    Bij verlies van het formulier

    Als u uw formulier kwijt bent of een duplicaat wilt ontvangen, kan u dat aanvragen bij uw bevoegde dienst. U vindt de gegevens van uw bevoegde dienst in onze kantorengids (Particulier > Aangifte > Bouwwaarde - aangifte btw > gemeente waar het gebouw zich bevindt).

    Onderzoek van uw dossier

    Op basis van uw antwoorden op het formulier 111/B57 bepalen we of we uw dossier selecteren voor een verdere controle van de normale waarde van uw woning.

    We vinden geen onregelmatigheden in uw dossier

    U hoeft niets meer te doen en u ontvangt van ons geen brief meer over uw dossier.

    Bewaar uw documenten met betrekking tot de bouw wel zorgvuldig gedurende 5 jaar (vanaf de datum van de betekening van het kadastraal inkomen).

    We willen uw dossier nakijken 

    We sturen u dan een tweede formulier waarin we facturen, plannen, offertes en andere gegevens opvragen.

    Op basis van deze aanvullende informatie kunnen we de normale waarde van uw woning herberekenen.

    Als u niet akkoord gaat met onze beslissing kunt u contact opnemen met de medewerker die uw dossier behandeld heeft. Hij zal u uitleggen hoe hij de normale waarde van uw woning bepaald heeft. Als blijkt dat niet met alles rekening werd gehouden, zal hij het dossier herbekijken.

    Wanneer u en de medewerker het oneens blijven, kan door beide partijen een deskundige schatting worden aangevraagd. Deze deskundige schatting moet gebeuren binnen de twee jaar na de betekening van het kadastraal inkomen.

    Documenten om te bewaren

    U moet volgende documenten bewaren:

    • het goedgekeurde, definitieve plan van uw nieuwe woning, ondertekend door de architect
    • de offerte en/of het lastenboek
    • alle originele facturen
    • eventuele bewijsstukken waaruit blijkt dat u, uw familieleden of derden gratis werken hebben uitgevoerd aan uw nieuwe woning

    Al deze documenten moet u gedurende vijf jaar bewaren. Die periode start vanaf de datum van de betekening van het kadastraal inkomen.

    U moet de documenten ter inzage voorleggen als een van onze medewerkers hier tijdens een controle om vraagt. Als u de documenten niet kunt voorleggen zullen we de belasting voor die dienstverrichtingen als niet voldaan moeten beschouwen, tenzij u het tegendeel kunt bewijzen.

  • Btw-tarief

    • Wat is het btw-tarief voor de werkuren en de bouwmaterialen van een nieuwbouwwoning die niet in aanmerking komt voor het regime afbraak en wederopbouw?

      Het btw-tarief is 21 % voor de werkuren en de materialen aangerekend door aannemers en zelfstandigen. Ook op de bouwmaterialen die u zelf aankoopt, betaalt u 21 % btw.

      Het verlaagd btw-tarief van 6 % geldt alleen voor werken aan privéwoningen van minstens 10 jaar oud.

      De afbraak en de daaropvolgende wederopbouw van een privéwoning geniet en onder bepaalde voorwaarden ook het verlaagd btw-tarief van 6 %.

    • Hoe zit het met de btw als ik een deel van de bouwwerken zelf heb gedaan en/of hulp kreeg van mijn familie?

      Wanneer de werken worden uitgevoerd door professionelen of zelfstandige aannemers, moet u de btw betalen die op hun facturen staat.

      Wanneer u een deel van de werken zelf uitvoert, samen met familieleden en/of anderen, hoeft u op dat deel van de werken geen btw te betalen. In dat geval moet u bewijzen dat die werken effectief door u en/of met gratis hulp van familieleden en/of anderen zijn uitgevoerd.

      Daarvoor moet u aankoopbewijzen zoals aankoopbonnen, facturen … van de gebruikte materialen kunnen voorleggen. Ook moet u verklaringen van de familieleden en/of anderen kunnen voorleggen, waarin staat dat hun aangeboden hulp gratis was.

      Hou er rekening mee dat er specifieke regels van toepassing zijn als u btw-plichtig bent en zelf bouwwerken uitvoert.

  • Wet Breyne

    De Wet Breyne legt strikte regels op aan projectontwikkelaars en aannemers om u als bouwheer (koper) te beschermen bij de aankoop van een onroerend goed dat in aanbouw is of wordt gerenoveerd, met name bij nieuwbouwwoningen en appartementen die op plan worden gekocht.

    Deze wet is alleen van toepassing als het goed zich in België bevindt en bedoeld is om in te wonen.

    • Wat betekent deze wet voor mij?

      De wet voorziet een verplichte waarborg van 5% van de prijs van de woning door de ondernemer. De storting gebeurt via onze volledig digitale en beveiligde toepassing, e-DEPO.

      Deze waarborg beschermt u als bouwheer tegen: 

      • de mogelijke insolvabiliteit (faillissement) van de verkoper/aannemer; 
      • gebreken of problemen in de uitvoering van de werken. 
    • Wat gebeurt er met deze borg aan het einde van de werkzaamheden?

      De borg kan: 

      • Geheel of gedeeltelijk teruggegeven worden aan de aannemer indien deze aan al of een deel van zijn verplichtingen heeft voldaan.  
      • Geheel of gedeeltelijk worden aangewend om de bouwheer te compenseren als de ondernemer de werken niet naar behoren heeft uitgevoerd.

      Als u de werken accepteert, betekent dit dat u officieel de voltooide bouw of renovatie accepteert. U verklaart op deze manier dat de werkzaamheden voldoen aan wat in het contract was afgesproken en dat u deze zonder voorbehoud accepteert.

      Na de oplevering van de werken kan de aannemer u binnen 15 dagen na de definitieve oplevering van de werken om een handlichting vragen. De handlichting is een juridisch document dat het mogelijk maakt om elke voorbehoud of garantie met betrekking tot de uitvoering van de werken op te heffen. 

      Door de handlichting goed te keuren, gaat u akkoord met het vrijstellen van de aannemer van alle resterende financiële verplichtingen door de garantie op te heffen.

      Als u de werken daarentegen niet accepteert, heeft u de mogelijkheid om een deel van de borg die door de aannemer is gestort, in te houden.

    • Hoe het terugbetalingsproces van de borg in gang te zetten?

      Als bouwheer is het aan u om het terugbetalingsproces van de borg in gang te zetten. Log in op e-DEPO en klik bovenaan de pagina onder "Beschikbare acties" op:

      • "Handlichting geven" om het bedrag terug te betalen aan de aannemer. In het kader van de wet Breyne wordt de borg in twee delen vrijgegeven: de eerste helft bij de voorlopige oplevering van het werk, de tweede helft bij de definitieve oplevering (die minstens 1 jaar na de voorlopige oplevering moet plaatsvinden).
      • "Voorafname vragen" om een schadevergoeding te ontvangen als bouwheer. Deze voorafname moet worden goedgekeurd door de aannemer of door een rechterlijke beslissing. In het kader van een gezamenlijke solidaire borgtocht wordt het verzoek tot voorschot voorafname beoordeeld door de collectieve gezamenlijke borgstellingsinstantieborgstellingsmaatschappij.

      In het geval dat de vraag tot voorafname van de bouwheer aanvaard wordt, bevestigt de Deposito- en Consignatiekas de vrijgave per e-mail:

      • aan de gezamenlijke borgstellingsmaatschappij die de borgtocht heeft geopend,
      • aan de aannemer die de werkzaamheden heeft uitgevoerd,
      • aan de bouwheer die de borgtocht opvraagt
    • Wanneer wordt de borgtocht vrijgegeven door de Deposito- en Consignatiekas??

      De borgtocht in e-DEPO kan na een bepaalde periode worden vrijgegeven zonder tussenkomst van de betrokken partijen:

      • 10 jaar na de voorlopige oplevering of
      • 15 jaar na het stellen van de borgtocht

      Echter, deze termijn kan worden verlengd als de bouwheer een gerechtelijke procedure heeft aangespannen om de borgtocht op te eisen en de Deposito- en Consignatiekas hiervan op de hoogte heeft gesteld via e-DEPO. Zolang het geschil niet is opgelost, kan het geld niet worden vrijgegeven.

  • Solidaire borgtocht

    In het kader van een solidaire borgtocht zijn het financiële instellingen, verzekeringsmaatschappijen of door de minister van Financiën goedgekeurde bedrijven die zich garant stellen. Dit zijn de gezamenlijke borgstellingsmaatschappijen en zij zorgen voor de uitbetaling van de borg in het geval van faillissement van de aannemer of niet-naleving van de contractuele verplichtingen.

    Deze gezamenlijke borgstellingsmaatschappijen worden uw directe contactpersoon voor het plaatsen van de borg, en creëren en financieren uw dossier via e-DEPO. Ook in dit geval bedraagt de borg 5% van de prijs van de woning.

    Zodra de gezamenlijke borgstellingsmaatschappij zich solidair borg stelt, genereren wij de borgakte in e-DEPO en stelt de Deposito- en Consignatiekas deze beschikbaar voor de betrokken partijen: de gezamenlijke borgstellingsmaatschappij, de aannemer en u, de bouwheer.

    De vrijgave en voorafname van een solidaire borg, verloopt op dezelfde wijze als een borg die in geld wordt geplaatst bij de Deposito- en Consignatiekas.