Een onderhandse akte via de post laten registreren
U kunt het document met de post opsturen.
-
U kunt uw onderhandse akte eenvoudig ter registratie aanbieden via MyMinfin. Als u MyMinfin niet kunt gebruiken, kunt u de onderhandse akte ook via de post ter registratie aanbieden.
-
-
Maak een kopie van het ondertekende document.
De papieren documenten die u naar het scanningcentrum opstuurt, krijgt u na het scannen namelijk niet automatisch terugbezorgd.
-
Vermeld op de kopie van het document wie de onderhandse akte ter registratie aanbiedt.
- voornamen en familienaam
- het volledige adres
Die persoon ontvangt het eventuele betalingsbericht en het bewijs van registratie of het weigeringsbericht met de reden van de weigering.
-
Stuur de kopie van het document op in een voldoende gefrankeerde envelop.
U vindt het adres in onze kantorengids.
Uw onderhandse akte heeft betrekking op een onroerend goed
- Ga naar onze kantorengids.
- Klik bij ‘Registratie’ op ‘Registratie van akten’.
- Kies bij ’Bevoegdheid’ de optie ‘Registreren van onderhandse akten (eigendom, vruchtgebruik, opstal, erfpacht, recht van gebruik en bewoning en erfdienstbaarheden)’.
- Typ de eerste letters van de gemeente in waarin het onroerend goed ligt.
- Selecteer de juiste gemeente in de lijst.
- Klik op ‘ZOEKEN’.
U hebt een andere onderhandse akte
- Ga naar onze kantorengids.
- Klik bij ‘Registratie’ op ‘Registratie van akten’.
- Kies bij ’Bevoegdheid’ de optie ‘Registreren van onderhandse akten (met uitzondering van huurcontracten)’.
- Typ de eerste letters van de gemeente in waarin u woont.
- Selecteer de juiste gemeente in de lijst.
- Klik op ‘ZOEKEN’.
-
-
Als de onderhandse akte aan de wettelijke voorwaarden voldoet, ontvangt u het eventuele betalingsbericht en het bewijs van registratie via de post. Dat kan dus enkele dagen duren, afhankelijk van de termijnen van de postbedeling.