Een onderhandse akte via de post laten registreren

U kunt het document met de post opsturen.
  • U kunt uw onderhandse akte eenvoudig ter registratie aanbieden via MyMinfin. Als u MyMinfin niet kunt gebruiken, kunt u de onderhandse akte ook via de post ter registratie aanbieden.

    1. Maak een kopie van het ondertekende document.

      De papieren documenten die u naar het scanningcentrum opstuurt, krijgt u na het scannen namelijk niet automatisch terugbezorgd.

    2. Vermeld op de kopie van het document wie de onderhandse akte ter registratie aanbiedt.

      • voornamen en familienaam
      • het volledige adres

      Die persoon ontvangt het eventuele betalingsbericht en het bewijs van registratie of het weigeringsbericht met de reden van de weigering.

    3. Stuur de kopie van het document op in een voldoende gefrankeerde envelop.

      U vindt het adres in onze kantorengids.

      Uw onderhandse akte heeft betrekking op een onroerend goed

      • Ga naar onze kantorengids.
      • Klik bij ‘Registratie’ op ‘Registratie van akten’.
      • Kies bij ’Bevoegdheid’ de optie ‘Registreren van onderhandse akten (eigendom, vruchtgebruik, opstal, erfpacht, recht van gebruik en bewoning en erfdienstbaarheden)’.
      • Typ de eerste letters van de gemeente in waarin het onroerend goed ligt.
      • Selecteer de juiste gemeente in de lijst.
      • Klik op ‘ZOEKEN’.

      U hebt een andere onderhandse akte

      • Ga naar onze kantorengids.
      • Klik bij ‘Registratie’ op ‘Registratie van akten’.
      • Kies bij ’Bevoegdheid’ de optie ‘Registreren van onderhandse akten (met uitzondering van huurcontracten)’.
      • Typ de eerste letters van de gemeente in waarin u woont.
      • Selecteer de juiste gemeente in de lijst.
      • Klik op ‘ZOEKEN’.
  • Als de onderhandse akte aan de wettelijke voorwaarden voldoet, ontvangt u het eventuele betalingsbericht en het bewijs van registratie via de post. Dat kan dus enkele dagen duren, afhankelijk van de termijnen van de postbedeling.