Een nationaliteitsaanvraag of naamsverandering betalen

Bij de FOD Financiën kunt u het registratierecht betalen om een procedure tot nationaliteitsaanvraag op te starten of een familienaam te veranderen. Dat kan om de huidige familienaam aan te passen of om een familienaam toe te voegen. U krijgt van die betaling een betalingsbewijs. Dat document moet u toevoegen aan uw aanvraag bij de FOD Justitie, gemeente of andere bevoegde instantie.
  • Nationaliteitsaanvraag

    Maak het u gemakkelijk: betaal online via MyMinfin.be. 

    Dat is eenvoudig en zo hebt u uw betalingsbewijs het snelst.

    1. Meld u aan bij MyMinfin en ga binnen het tabblad ‘Mijn betalingen’ naar de rubriek ‘Een nationaliteitsaanvraag betalen’
    2. Doorloop de verschillende stappen en betaal 150 euro. Uitzondering: de Belgische nationaliteit toekennen aan minderjarige kinderen of de Belgische nationaliteit opnieuw verkrijgen is gratis. U kunt trouwens alleen de nationaliteitsaanvraag betalen voor de persoon die is aangemeld in MyMinfin.
    3. Binnen 24 uur kunt u het betalingsbewijs downloaden in het tabblad ‘Mijn documenten’. Dat betalingsbewijs bevat een digitale handtekening van de FOD Financiën (het zogenaamde ‘eSeal’).

    Kunt u niet betalen via MyMinfin? Bel naar ons contactcenter op het nummer 02 572 57 57 of mail naar de juiste dienst. Dan leggen we u stap voor stap uit hoe u een overschrijving kunt uitvoeren op de rekening van de juiste dienst en met de juiste mededeling. Zodra we de betaling ontvangen hebben, krijgt u het betalingsbewijs. Als u de eBox hebt geactiveerd krijgt u daarvan een melding. Anders sturen we het betalingsbewijs per post naar u op, wat enkele dagen kan duren.
     

    • Hoe kan ik nakijken of mijn online betaling via MyMinfin wel gelukt is?

      Als uw betaling gelukt is, vindt u ze terug in de rubriek ‘Mijn online betalingen beheren’ binnen het tabblad ‘Mijn betalingen’. U kunt daar ook een vraag stellen over uw betaling.

      Let op: dat is nog niet het officiële betalingsbewijs. Dat vindt u binnen 24 uur terug in het tabblad ‘Mijn documenten’.

    • Kan ik een terugbetaling krijgen?

      Nee. We kunnen u geheel noch gedeeltelijk terugbetalen, zelfs niet als u de procedure stopzet of de nationaliteitsaanvraag geweigerd wordt.

  • Voeg het betalingsbewijs bij uw dossier en dien uw aanvraag in bij de juiste instantie. 

    Zonder dat betalingsbewijs is uw aanvraag onvolledig en kan ze niet behandeld worden. U moet dus eerst betalen en dan pas uw aanvraag indienen bij de juiste instantie.

    De instantie die uw dossier behandelt, kan u trouwens altijd nog bijkomende kosten aanrekenen voor vertalingen, zegelrechten, fotokopieën van de akten en toe te voegen bewijsstukken.

    Naamsverandering (familienaam)

    Maak het u gemakkelijk: betaal online via MyMinfin.be. 

    Dat is eenvoudig en zo hebt u uw betalingsbewijs het snelst.

    1. Meld u aan bij MyMinfin en ga binnen het tabblad ‘Mijn betalingen’ naar de rubriek ‘Een naamsverandering betalen’.
    2. Doorloop de verschillende stappen en betaal 140 euro per persoon waarvoor u de familienaam wilt veranderen. Om het even wie mag de verandering van familienaam betalen. Als u aangemeld bent, kunt u dus een naamsverandering betalen voor uzelf, uzelf en andere personen of zelfs alleen voor andere personen.
    3. Binnen 24 uur kunt u het betalingsbewijs of de betalingsbewijzen downloaden in het tabblad ‘Mijn documenten’. Dat betalingsbewijs bevat een digitale handtekening van de FOD Financiën (het zogenaamde ‘eSeal’).

    Kunt u niet betalen via MyMinfin? Bel naar ons contactcenter op het nummer 02 572 57 57 of mail naar de juiste dienst. Dan leggen we u stap voor stap uit hoe u een overschrijving kunt uitvoeren op de rekening van de juiste dienst en met de juiste mededeling. Zodra we de betaling ontvangen hebben, krijgt u het betalingsbewijs. Als u de eBox hebt geactiveerd krijgt u daarvan een melding. Anders sturen we het betalingsbewijs per post naar u op, wat enkele dagen kan duren.

    • Hoe kan ik nakijken of mijn online betaling via MyMinfin wel gelukt is?

      Als uw betaling gelukt is, vindt u ze terug in de rubriek ‘Mijn online betalingen beheren’ binnen het tabblad ‘Mijn betalingen’. U kunt daar ook een vraag stellen over uw betaling.

      Let op: dat is nog niet het officiële betalingsbewijs. Dat vindt u binnen 24 uur terug in het tabblad ‘Mijn documenten’.

    • Kan ik een terugbetaling krijgen?

      Nee. We kunnen u geheel noch gedeeltelijk terugbetalen, zelfs niet als u de procedure stopzet of als de FOD Justitie de naamsverandering weigert.

    • Kan ik de FOD Financiën ook betalen om een voornaam te veranderen?

      Nee. Als u een andere voornaam wilt, moet u contact opnemen met de gemeente waar u ingeschreven bent.

  • Voeg het betalingsbewijs bij uw dossier en dien uw aanvraag in bij de FOD Justitie.

    Zonder dat betalingsbewijs is uw aanvraag onvolledig en kan de FOD Justitie ze niet behandelen. U moet dus eerst betalen en dan pas uw aanvraag indienen.