Deposito's & consignaties
-
Ik wil geld storten of beheren bij de Deposito- en Consignatiekas
In deze rubriek vindt u algemene informatie over het beheer van uw deposito's en consignaties via onze applicatie e-DEPO.
-
-
Hoe kan ik inloggen op de applicatie?
- Ga naar e-DEPO.
- Klik op "Identificeer uzelf" en kies uw digitale sleutel (eID, Itsme, enz.).
- Log vervolgens in met uw eigen naam.
- Heeft u geen Belgische authentificatiemethode (eID, Itsme, token) of eIDAS? U kunt toegang krijgen tot onze applicatie via de ForREG-applicatie (Foreign Registration). Volg de stappen op de ForREG-pagina om uw toegang te verkrijgen.
-
Hoe plaats ik een deposito ?
- Ga naar e-DEPO.
- Selecteer de gewenste categorie.
- Vul de gevraagde gegevens in bij elke stap van het proces om het dossier te openen.
- Zodra u alle gegevens heeft ingevuld en de opening van het dossier heeft bevestigd, ontvangt u een ontvangstbevestiging via de applicatie.
- Volg de betalingsinstructies die in de ontvangstbevestiging staan. Als u uw e-mailadres heeft opgegeven, ontvangt u deze ook per e-mail. U heeft 30 dagen na de aanmaak van het dossier om het bedrag te betalen. Als de betaling niet binnen de vereiste termijn wordt gedaan, wordt het dossier geannuleerd. U zult dan een nieuw dossier moeten aanmaken.
- Zorg ervoor dat het bedrag en de gestructureerde mededeling correct zijn, anders wordt uw betaling automatisch teruggestort.
- De ontvangst van de betaling in de applicatie kan enkele werkdagen duren. Als uw e-mailadres in het dossier staat, informeren wij u per e-mail over de ontvangst van de gelden.
- Het dossier wordt pas definitief geopend nadat de gelden zijn ontvangen. Tegelijkertijd wordt een ontvangstbewijs aangemaakt als juridisch bewijs van de storting van de gelden. Elke betrokken persoon kan deze zelf online raadplegen en downloaden via de applicatie, op die manier verzekeren we u de authenticiteit van het document.
- Alle betrokken partijen kunnen het dossier in de applicatie raadplegen.
-
Hoe kan ik mijn dossier raadplegen?
- Ga naar e-DEPO.
- Klik op "Raadpleeg mijn dossiers" of voer uw dossiernummer in. Uw dossiers verschijnen hieronder.
- Klik op het gewenste dossier om het te openen.
- U vindt uw beschikbare acties bovenaan de pagina.
- Uw dossier verschijnt niet? Het is mogelijk dat het nog niet is overgezet vanuit de oude applicatie. Stuur een e-mail naar info.cdcdck@minfin.fed.be met de volgende gegevens:
- Uw oude dossiernummer.
- Het rijksregisternummer van elke natuurlijke persoon die partij is in het dossier.
- Het Belgische ondernemingsnummer van elke professionele partij, bedrijf of overheidsinstantie die partij is in het dossier.
- Het e-mailadres van alle bovengenoemde partijen.
- Wij zorgen voor de migratie van uw dossier en informeren u wanneer het beschikbaar is in de nieuwe applicatie.
-
Mijn dossier is geblokkeerd. Hoe deblokkeren?
Een dossier kan om verschillende redenen geblokkeerd zijn, zoals een weigering van de inning door de borg, een beslaglegging of een conflict tussen de partijen.
Om een dossier te deblokkeren, stuurt u een verzoek per e-mail naar de Deposito- en Consignatiekas via info.cdcdck@minfin.fed.be. De te verstrekken documenten variëren afhankelijk van de reden van de blokkering:
- In geval van een geweigerde inning of een conflict tussen de partijen, wacht de Deposito- en Consignatiekas op een uitspraak of een schikking tussen de partijen.
- In geval van een beslaglegging, wacht u totdat de beslagprocedure is afgerond.
-
Hoe krijg ik een terugbetaling en sluit ik mijn dossier?
- Ga naar e-DEPO.
- Klik op "Raadpleeg mijn dossiers" om de lijst van uw dossiers te zien.
- Klik op het gewenste dossier om het te openen.
- Kies in de beschikbare acties bovenaan de pagina "Vraag een terugbetaling aan" en vul de betalingsgegevens in. Als uw rekeningnummer incompleet is, verschijnt er een foutmelding.
- Als u het dossier wilt afsluiten, vink dan het vakje bovenaan aan.
- Bij het afsluiten van het dossier, klik op de knop "Voeg een begunstigde toe".
- Klik vervolgens op de groene knop "Valideren" en daarna op "Aanmaken".
- Als een persoon die betrokken is bij uw dossier is overleden, kunt u het dossier niet zelf afsluiten. De rechthebbenden moeten contact opnemen met de Deposito- en Consignatiekas via e-mail op info.cdcdck@minfin.fed.be. Voeg de nodige bewijsstukken toe (kopie van een identiteitsbewijs, verklaring of akte van erfopvolging, volmachten, uitspraak, benoemingsattest, enz.). Een medewerker zal uw verzoek behandelen.
-
Hoe wordt de rente op mijn deposito's berekend en hoe vraag ik een terugbetaling aan?
Deposito's die minstens één jaar bij de Deposito- en Consignatiekas worden bewaard, genereren rente. Deze rente wordt berekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de storting van het deposito, tot de laatste dag van de maand vóór de terugbetaling.
Het rentepercentage, dat maandelijks wordt herzien, ligt tussen 0% en 2,5%. Het is gebaseerd op het rendement van eenjarige staatsobligaties. Deze rente wordt niet gekapitaliseerd, behalve voor huurwaarborgsommen. U kunt de vorige rentepercentages hier raadplegen.
De rente wordt elke 1 januari berekend voor deposito's die minstens één jaar zijn aangehouden. Op deze datum zult u de rente in uw dossier zien verschijnen. De rente kan eenmaal per kalenderjaar op verzoek van de begunstigde worden uitbetaald. De rente die wij uitbetalen, is onderhevig aan de roerende voorheffing, die momenteel 30% bedraagt. Deze belasting geldt voor alle soorten deposito's, met uitzondering van faillissementen.
Wanneer u een gedeeltelijke terugbetaling van een van uw dossiers aanvraagt, wordt het LIFO-principe (Last In, First Out) toegepast. Dit betekent dat het bedrag dat u opneemt eerst wordt afgetrokken van de laatste storting die u hebt gedaan. Deze methode beïnvloedt de renteberekening. De eerder gestorte fondsen, die een hogere rente genereren, blijven dezelfde. Alleen het bedrag van het recentste deposito wordt gebruikt voor de terugbetaling.
Om de rente van uw deposito aan te vragen:
- Ga naar e-DEPO
- Klik op het gewenste dossier om het te openen.
- Selecteer rechtsboven op de pagina de gewenste actie. U heeft twee opties:
- Vraag alleen de rente van het deposito aan, vanaf de eerste januari volgend op de eerste verjaardag van het deposito.
- Vraag het volledige bedrag (inclusief rente) aan door het dossier af te sluiten, op voorwaarde dat het deposito ouder is dan één jaar.
Houd rekening met een paar werkdagen na de aanvraag van de terugbetaling voordat de betaling wordt uitgevoerd.
-
Hoe kan ik het beheer van mijn dossiers aan een derde partij toewijzen in de applicatie?
U kunt het beheer van uw dossiers aan een derde partij toewijzen. Als opdrachtgever maakt u een mandaat aan voor de derde partij, die de volmacht heeft.
In e-DEPO zijn alle soorten mandaten mogelijk, zowel voor:
- Natuurlijke persoon voor natuurlijke persoon
- Bedrijf voor natuurlijke persoon
- Natuurlijke persoon voor bedrijf
- Bedrijf voor bedrijf
De gevolmachtigde kan dezelfde acties uitvoeren als u in de applicatie.
Om een mandaat aan te maken, gaat u naar de applicatie "Mandaten" van de FOD Financiën.
Het mandaat kan worden aangemaakt door de opdrachtgever of de gevolmachtigde, maar het is pas actief wanneer de andere partij het heeft ondertekend. U kunt een mandaat ook op elk moment stoppen of een beperkte duur instellen bij de aanmaak.
-
-
De deposito of consignatie die ik wil beheren betreft
Onze applicatie e-DEPO stelt u in staat om verschillende soorten gelden te beheren, zoals depositorekeningen, slapende tegoeden, collectieve schuldenregelingen, onteigeningsvergoedingen, notarisgelden en andere gerechtelijke borgstellingen. Heeft u een specifieke vraag over een van deze categorieën? Maak dan gebruik van onze zoektool hieronder en selecteer de categorie waarop uw vraag betrekking heeft.
-
Hulp nodig?
-
Heeft u hulp nodig bij een van uw procedures? We staan voor u klaar!
Neem contact met ons via e-mail op info.cdcdck@minfin.fed.be, of telefonisch op 02 572 57 57 met de code 16502.