Administratieve sancties
-
Wie, wat, wanneer en waarom?
Wat doet de Cel administratieve sancties (CAS)?
De Cel administratieve sancties is bevoegd voor het onderzoeken en behandelen van verzoeken tot kwijtschelding of vermindering van belastingverhogingen en administratieve boetes opgelegd op het gebied van inkomstenbelastingen, met inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen en diverse rechten en taksen.
Dergelijke verzoeken moeten worden beschouwd als een genadeverzoek waarbij de verzoeker, los van enig fiscaal geschil, zijn persoonlijke of financiële situatie uiteenzet die hem niet (of niet meer) toestaat de betaling van de hem opgelegde administratieve boetes te voldoen.
Deze genadeverzoeken vormen geen tweede fiscale procedureslag die zou toelaten om de opgelegde sancties opnieuw ten gronde te onderzoeken omwille van een verkeerde beoordeling van de fiscale situatie door het bestuursorgaan tijdens het onderzoek van de vordering of door de rechter in het kader van de juridische procedure. De vraag of de administratieve sancties al dan niet correct zijn toegepast, komt niet aan de orde in de beoordeling van het genadeverzoek.
De beslissing die door de Cel administratieve sancties zal worden genomen, wijzigt op geen enkele manier de beslissing waarbij de administratieve sanctie werd opgelegd; het houdt eenvoudigweg, om redenen van billijkheid (humanitair, sociaal, financieel, enz.), een gehele of gedeeltelijke vrijstelling in van de tenuitvoerlegging van een aan de belastingbetaler opgelegde financiële sanctie. De administratieve sanctie blijft weliswaar als zodanig bestaan, maar de uitvoering ervan wordt niet meer door de fiscale administratie voortgezet.
Wie kan terecht bij de Cel administratieve sancties?
Het verzoek tot kwijtschelding of vermindering van belastingverhogingen en administratieve boetes kan worden ingediend door de belastingplichtige zelf, door een gevolmachtigde, maar ook door een ieder persoon die gehouden is om de administratieve boete mede te betalen, zoals de erfgenamen van een nalatenschap, de beherende vennoten in een gewone commanditaire vennootschap of commanditaire vennootschap op aandelen, en de vennoten van een coöperatieve vennootschap met onbeperkte aansprakelijkheid of van een vennootschap onder firma.
Het gaat echter niet om bedrijfsleiders die hoofdelijk zijn veroordeeld tot betaling van de bedrijfsvoorheffing, aangezien deze hoofdelijke aansprakelijkheid beperkt is tot de hoofdsom en niet wordt uitgebreid tot de opgelegde verhogingen en boetes.
Waarvoor kan u een verzoekschrift indienen bij de Cel administratieve sancties?
De beslissingsbevoegdheid van de Cel administratieve sancties over de kwijtschelding of vermindering van belastingverhogingen en administratieve boetes is strikt beperkt tot:
- de inkomstenbelastingen (art. 444 en 445 Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992);
- de met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen (art. 2, derde lid, Wetboek van de met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen);
- de diverse rechten en taksen (proportionele en niet-proportionele boetes)
De Cel administratieve sancties is echter niet bevoegd om te beslissen over verzoeken tot kwijtschelding of vermindering van voornoemde sancties, wanneer deze het voorwerp uitmaken van specifieke procedures die zijn opgenomen in bepalingen voorzien door specifieke wetten, zoals:
- onbepaalde opschorting van terugvordering
- collectieve schuldenregeling
- een gerechtelijke reorganisatie
- faillissement.
Wanneer kan u een verzoekschrift indienen bij de Cel administratieve sancties?
Op het gebied van de inkomstenbelasting kan het onderzoek van een verzoek om uitstel of vermindering alleen worden gestart met betrekking tot belastingverhogingen en administratieve boetes die definitief zijn geworden, te weten:
- nadat de klachttermijn is verstreken, of
- nadat de termijn voor het instellen van een gerechtelijke procedure naar aanleiding van een beslissing van de adviseur-generaal of de door hem gedelegeerd ambtenaar is verstreken, of
- na een uitspraak van de Rechtbank van Eerste aanleg, een uitspraak van het Hof van Beroep of een uitspraak van het Hof van Cassatie onherroepelijk is geworden.
Met betrekking tot de diverse rechten en taksen geldt dat administratieve boetes waarvan kwijtschelding of vermindering wordt gevraagd, niet moeten worden betwist en dus niet vatbaar zijn voor administratief (ook niet informeel) of gerechtelijk beroep.
De indiening van een verzoekschrift is overigens ook niet onderhevig aan een verjaringstermijn.
-
Procedure van het genadeverzoek
Hoe moet u een verzoekschrift om kwijtschelding of vermindering van fiscale boetes en belastingverhogingen indienen?
Verzoeken om kwijtschelding of vermindering van belastingverhogingen en administratieve boetes moeten schriftelijk (per brief of bij voorkeur per e-mail) worden gedaan.
Ze moeten gemotiveerd worden door de aanvrager, die de sociale, familiale, financiële, economische of humanitaire redenen uitlegt die hem niet (of niet meer) toelaten de betaling van de opgelegde administratieve sancties te voldoen. Deze motivering kan worden vervolledigd zolang er niet over het genadeverzoek werd beslist.
Vermeld zeker het artikelnummer, het aanslagjaar en het fiscaal domein waarop uw verzoekschrift betrekking heeft. Als u gebruik maakt van een andere gevolmachtigde dan een advocaat, zorg er dan voor dat u een geldige volmacht toevoegt waaruit blijkt dat deze persoon bevoegd is om het verzoekschrift in te dienen.
Wie informeren we over uw verzoek?
De inhoud van het verzoek wordt vertrouwelijk behandeld door de Cel administratieve sancties.
Enkel de beslissingen met betrekking tot de kwijtschelding of de vermindering van belastingverhogingen of administratieve boetes, zullen worden overgemaakt aan het contactpunt van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit en van de Algemene Administratie van de Inning en Invordering.
Wat zijn de gevolgen van uw verzoek?
De Voorzitter van de Fiscale Bemiddelingsdienst wijst een medewerker van de Cel administratieve sancties aan die belast wordt met de
behandeling van uw verzoek tot kwijtschelding of vermindering van belastingverhogingen en administratieve boetes.
Indien nodig kan deze medewerker u om aanvullende informatie en/of bewijsstukken vragen betreffende de specifieke redenen die uw genadeverzoek rechtvaardigen. Hij kan eveneens een beroep doen op de kennis van de ambtenaren van de FOD Financiën die nauw betrokken zijn (of waren) bij het dossier. Deze kennis kan immers noodzakelijk blijken te zijn bij de behandeling van het verzoek, bijvoorbeeld bij het verifiëren van bepaalde verzachtende omstandigheden die worden ingeroepen, zoals het voldoen aan de fiscale verplichtingen, voor de behandeling van dossiers met betrekking tot verschillende belastingen of die de tussenkomst vereisen van verschillende diensten (bijvoorbeeld taxatiediensten en invordering).
Wat gebeurt er met uw verzoek?
De ontvankelijkheid van uw genadeverzoek tot kwijtschelding of vermindering van belastingverhogingen en administratieve boetes wordt onderzocht door de Cel administratieve sancties.
Wanneer het verzoek ontvankelijk is, ontvangt u een ontvangstbevestiging waarin de contactgegevens staan van de medewerker die verantwoordelijk is voor de behandeling van het genadeverzoek.
In geval van niet-ontvankelijkheid wordt de verzoeker op de hoogte gebracht van de motivatie van deze beslissing en van de stappen die desgevallend nog kunnen worden ondernomen ingevolge zijn verzoek.
Over de door de verzoeker aangevoerde argumenten wordt definitief beslist bij een met redenen omklede beslissing, die hem per aangetekende brief wordt meegedeeld binnen de 15 dagen na de datum van de beslissing.
Tegen de beslissingen van het College van de Fiscale Bemiddelingsdienst kan steeds beroep worden ingesteld bij de Raad van State. Dit beroep moet worden ingediend binnen de 60 dagen te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de aangetekende brief met de beslissing (deze derde werkdag wordt inbegrepen in deze termijn).
-
Wetgeving
De wettelijke en reglementaire bepalingen die het statuut en de werking van de CAS regelen zijn de volgende:
- Wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen (IV) die de fiscale bemiddeling invoert (BS 8.5.2007, 3de editie);
- Koninklijk besluit van 9 mei 2007 tot uitvoering van Hoofdstuk 5 van Titel VII van de wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen (IV) dat de fiscale bemiddelingsdienst bij de Federale Overheidsdienst Financiën opricht (BS 24.5.2007);
- Wet van 29 maart 2018 tot uitbreiding van de opdrachten en versterking van de rol van de fiscale bemiddelingsdienst (B.S. 13.4.2018); (PDF, 254.53 KB)
- Koninklijk besluit van 18 juli 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 mei 2007 tot uitvoering van Hoofdstuk 5 van Titel VII van de wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen (IV) (BS 31.7.2018) (PDF, 285.68 KB)
- Koninklijk besluit van 21 december 2018 tot uitvoering van Hoofdstuk 2 van de wet van 29 maart 2018 tot uitbreiding van de opdrachten en versterking van de rol van de fiscale bemiddelingsdienst (BS 31.12.2018, 1ste editie). (PDF, 1.97 MB)
Hulp nodig?
-
Contact
Cel administratieve sancties :
North Galaxy B25
Koning Albert II-laan 33 bus 047
1030 Brussel
cel.administratievesancties@minfin.fed.be