Een kadastraal uittreksel aanvragen per post

Kunt u het kadastraal uittreksel niet online aanvragen via MyMinfin? Dan kan dat uiteraard nog altijd per post. Maar we leveren geen kadastrale uittreksels meer af aan het loket. Bekijk welk formulier nodig is, hoe u dat invult en naar waar u het moet opsturen.

Aanvraag indienen

Wilt u het kadastraal uittreksel per post aanvragen in plaats van online via MyMinfin? We begeleiden u stap voor stap.

  1. Download het aanvraagformulier (formulier 434).
  2. Vul het formulier in.
  3. Stuur het formulier naar de juiste dienst.

Via mail naar kadastralegegevens@minfin.fed.be of per post naar:

FOD Financiën - AAPD Call Desk & Productie
Koning Albert II-laan 33 bus 471
1030 Brussel

We sturen u dan een overschrijvingsformulier met het bedrag dat u moet betalen. Pas nadat u betaald hebt, kunnen we u het kadastraal uittreksel bezorgen:

Als u de aanvraag ingediend hebt in naam van uw werkgever, moet u van uw werkgever de gepaste rol toegekend krijgen om het document in MyMinfin te kunnen consulteren: ‘FOD FIN Aanstelling Eigen Onderneming | Patrimoniuminformatie’.

De rol ‘FOD FIN Aanstelling Eigen Onderneming | Patrimoniuminformatie’ is toegankelijk via het veld ‘Uitnodigingen beheren’ in het uitrolmenu met alle beschikbare rollen. Meer informatie over roltoekenningen.

Het aanvraagformulier

Het aanvraagformulier voor een kadastraal uittreksel is opgebouwd uit zes vakken.

Vak 1: aanvrager

Dit vak geeft weer:

  • wie de aanvrager is,
  • en naar wie de factuur en de gevraagde documenten gestuurd mogen worden (= de klant).

De aanvrager is de persoon die het formulier effectief invult. Dat is steeds een natuurlijke persoon.

Vul dit gedeelte steeds volledig in met uw voornaam, naam, rijksregisternummer en telefoonnummer en/of emailadres, zodat onze diensten u kunnen bereiken als zij vragen hebben over uw aanvraag.

Als aanvrager kunt u een aanvraag indienen:

  • voor uzelf (punt A);
  • als vertegenwoordiger van een andere natuurlijke persoon (punt B);
  • als zelfstandige, rechtspersoon of vertegenwoordiger van een rechtspersoon (punt C).

Duid slechts een van die drie opties aan.

De klant is diegene van wie de gegevens opgenomen zijn in punt A, B of C van deze rubriek. De klant zal steeds de factuur en de uittreksels ontvangen:

  • Duidt u ‘A’ aan, dan wordt de aanvraag ingediend voor uzelf. U bent dan zelf de aanvrager en de klant.
  • Dient u een aanvraag in voor een andere persoon (B), of als zelfstandige of als vertegenwoordiger van een rechtspersoon (C), dan worden de factuur en de informatie gestuurd naar de natuurlijke persoon of rechtspersoon waarvan de gegevens hier ingevuld zijn. In beide gevallen bent u de aanvrager, en is de andere persoon (B) of de rechtspersoon (C) de klant.

Opgepast: bestaat de rechtspersoon waarvoor het uittreksel aangevraagd wordt (C) uit meerdere vestigingen, dan moet u het nummer van de vestigingseenheid invullen van het adres waarop u de factuur en het uittreksel wilt ontvangen.

Als de onderneming/vestiging een SAP-nummer heeft, dan moet u dat hier ook invullen. Dan wordt het zeker gebruikt bij de facturatie.

Het adres voor het versturen van de factuur en de documenten bepalen we op basis van wordt bepaald door middel van het rijksregisternummer voor natuurlijke personen, en op basis van vestigingseenheid- of ondernemingsnummer voor rechtspersonen.

We kunnen de documenten alleen opsturen naar het adres dat aan die nummers gelinkt is (rijksregisternummer, ondernemingsnummer of nummer van de vestigingseenheid). Vul daarom zeker die velden in, anders moeten we uw aanvraag als onvolledig beschouwen en afwijzen.

Bent u niet opgenomen in het Belgische Rijksregister of de Kruispuntbank van Ondernemingen? In dat geval moet u een kopie van een identiteitsbewijs (bijvoorbeeld paspoort) en van uw adresgegevens bij uw aanvraag voegen.

U kunt als aanvrager een eigen referentie vermelden in het facultatieve veld ‘Uw referte’ bovenaan het vak. Om technische redenen is dat veld beperkt tot 30 tekens. De referentie wordt zowel op uw factuur als op het uittreksel vermeld.

Vak 2: aflevering

Het gebruik van de verschillende talen is strikt geregeld door de wet van 18 juli 1966 inzake het gebruik van talen in bestuurszaken.

U kunt ook de afleveringswijze van het uittreksel kiezen.

Vak 3: het uittreksel gaat over

Dit vak geeft de link aan tussen de klant en het (de) goed(eren) waarover de aanvraag handelt en voldoet aan de vereisten van de algemene verordening gegevensbescherming. U moet hier een van de onderstaande opties aanduiden:

  • Eigen goederen: Kruis dit vak aan voor een aanvraag over uw eigen goederen of die van de organisatie/persoon die u vertegenwoordigt (B of C in vak 1). Vervolgens kunt u verdergaan naar vak 4.
  • Goederen die toebehoren aan een andere persoon of organisatie dan die vermeld onder B of C: Bij deze optie moet u het rijksregisternummer of het ondernemingsnummer van de eigenaar van het betrokken goed invullen.

Opgelet! De keuze ‘Onbekend’ wordt alleen aanvaard voor de volgende motiveringen (vak 5):

  • Gerechtelijk onderzoek
  • Invorderen van schuld/Onroerend beslag/Bezwaar
  • Opdracht van openbare instelling

Opgelet, vermeld altijd het rijksregisternummer of ondernemingsnummer van de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie de goederen toebehoren, anders moeten we de aanvraag als onvolledig beschouwen en ze weigeren.

Vak 4: onroerend(e) goed(eren) in kwestie

Dit vak bevat de identificatiegegevens van het goed. U mag hier de perceelgegevens (gemeente, afdeling, sectie en perceelnummer) en/of het adres of de ligging van het goed vermelden.

Gaat uw aanvraag over meerdere percelen, dan kunt u de gegevens van die percelen ook in een bijlage toevoegen aan de aanvraag. Dat mag in de vorm van een Excellijst, een Word-document of een pdf.

Het veld ‘Bijkomende inlichtingen’ is een facultatief veld waarmee u bijkomende gegevens zoals de aard van het goed kunt invullen. Dat kan de identificatie van het goed vergemakkelijken.

Met het facultatieve veld ‘Situatieschets bijgevoegd?’ kunt u aanduiden of u al dan niet een schets toevoegt aan uw aanvraag, bijvoorbeeld een zelfgemaakte schets of een afdruk uit het kadastraal plan.

Vak 4 hoeft u niet in te vullen als u de volledige lijst van de goederen van een in vak 3 bepaalde eigenaar aanvraagt.

Vak 5: motivering

Dit vak moet u verplicht invullen. Alleen de in de lijst opgenomen motiveringen mag u gebruiken.

Verduidelijkingen

  • Een akte voorbereiden: Deze motivering mag door notarissen, vastgoedmakelaars, maar bijvoorbeeld ook door banken voor een hernieuwing of verlenging van een hypothecaire inschrijving gebruikt worden.
  • Proces-verbaal van afpaling: Deze motivering is strikt voorbehouden voor landmeters.
  • Nalatenschap behandelen: Deze motivering is bedoeld voor het opvragen van kadastrale gegevens van een specifieke persoon met het oog op het behandelen van zijn nalatenschap.
  • Probleem met aanpalend goed: Met deze motivering kunt u alleen de volgende uittreksels aanvragen:
    • een lijst van mede-eigenaars in een appartementsgebouw;
    • de gegevens van de percelen/het perceel aanpalend aan uw goed(eren).
  • Stedenbouw/milieu: Met deze motivering kunt u uittreksels laten afleveren in het kader van stedenbouwkundige vergunningen, maar ook voor grond- en milieuonderzoeken (bijvoorbeeld bodemonderzoeken).
  • Verkoop onder btw-stelsel: Met deze motivering kunt u uittreksels laten afleveren voor het verkrijgen van een attest voor de verkoop van een nieuwbouw onder btw-stelsel.
  • Privaat gebruik (eigen goederen): Met deze motivering kunt u uittreksels laten afleveren over de eigen goederen (zie vak 3). 
  • Gedeeltelijke teruggave van registratiekosten: Met deze motivering kunt u uittreksels laten afleveren voor het verkrijgen van een attest om een terugbetaling aan te vragen van reeds betaalde registratierechten.
  • Gerechtelijk onderzoek: Deze motivering is voorbehouden voor politie, gerecht, gerechtelijke experts en dergelijken. De vermelding van het rijksregisternummer van de eigenaar van de goederen, in vak 3, is voor deze motivering niet verplicht.
  • Invorderen van schulden / Onroerend beslag / Bezwaar: Deze motivering is alleen mogelijk voor een aanvraag van:
    • een gerechtsdeurwaarder
    • een overheidsinstelling (OCMW, intercommunale, gemeente …)
    • een distributiemaatschappij (water, gas, elektriciteit)
    • een associatie voor de jacht (in het kader van de uitvoering van de rechten op de jacht)
      De vermelding van het rijksregisternummer van de eigenaar van de goederen, in vak 3, is in dit geval niet verplicht. Fiscale gegevens worden niet afgeleverd.
  • Opdracht van openbare instelling: Deze motivering is uitsluitend voorbehouden voor openbare instellingen en bedrijven die werken in opdracht van een openbaar bestuur. In dit geval is de vermelding van het rijksregisternummer van de eigenaar van de goederen in vak 3 niet verplicht.

Vak 6: gevraagde kadastrale informatie

Dit vak herneemt de producten die afgeleverd kunnen worden met hun prijzen.

U kunt aanduiden of u de meest recente toestand wilt ontvangen of de toestand op 1 januari (van het huidige fiscale jaar).

Beschikbare producten

  • Mede-eigenaars in een appartementsgebouw: Dit is een volledige lijst van alle mede-eigenaars in een appartementsgebouw. Een selectie daaruit is niet mogelijk. De kadastrale gegevens worden afgeleverd zonder vermelding van het kadastraal inkomen.
  • Eigenaarsgegevens van een bepaald patrimoniumperceel (zonder vermelding van het kadastraal inkomen): Met deze keuze kunt u de eigenaarsgegevens van het gevraagde goed ontvangen.
  • Eigenaarsgegevens van een bepaald patrimoniumperceel (zonder vermelding van het kadastraal inkomen) en van de aanpalende patrimoniumpercelen: Met deze keuze kunt u de eigenaarsgegevens van het gevraagde goed ontvangen met toevoeging van de eigenaars van de goederen die hier direct aan grenzen.
  • Eigenaarsgegevens van een bepaald patrimoniumperceel (zonder vermelding van het kadastraal inkomen) en van de patrimoniumpercelen in een straal van 50 m/100 m/200 m/500 m: Met deze keuze kunt u de eigenaarsgegevens van het gevraagde goed ontvangen, met toevoeging van de eigenaarsgegevens van de goederen binnen een straal van 50, 100, 200 of 500 m (naargelang uw keuze). De straal wordt berekend vanaf de grenzen van het gekozen goed, en niet vanaf het middelpunt.
  • Attest dat kadastraal inkomen nog niet is vastgesteld: Dit is een document dat weergeeft dat het kadastraal inkomen van het betrokken goed nog niet vastgesteld werd.
  • Attest van het kadastraal inkomen voor gedeeltelijke teruggave van registratierechten: Dit is een document dat u kunt gebruiken om een gedeeltelijke teruggave van de registratierechten aan te vragen. Op het uittreksel vindt u ook de datum van betekening van het goed als die datum na mei 2015 is.
  • Attest van het kadastraal inkomen voor overdracht van een nieuw gebouw onder btw: Dit document vermeldt dat een goed nog niet in gebruik genomen werd.
  • Volledige lijst van de goederen van de aanvrager of een derde met of zonder vermelding van het kadastraal inkomen: Dit is een volledige lijst van de goederen van een eigenaar. Een selectie daaruit is niet mogelijk.
  • Gedeeltelijke lijst van de goederen van de aanvrager of een derde met of zonder vermelding van het kadastraal inkomen: Dit type uittreksel bevat een gedeeltelijke lijst van de goederen van een natuurlijke of rechtspersoon.
  • Schattingsfiche: Het gaat hier om een fysieke beschrijving van het goed. Deze informatie kunt u alleen als eigenaar van het goed (of als gevolmachtigde) opvragen.
  • Mutatieschets, per schets: De mutatieschets is een document dat de fysieke wijziging(en) weergeeft die plaatsgevonden hebben op niveau van het kadastraal plan. Vermeld altijd een periode of jaar van wijziging en de reden waarom u de schets nodig hebt (historisch onderzoek, regulariseren van verbouwingen …). Dat vergemakkelijkt de opzoeking van de correcte informatie in onze archieven.
  • Historiek van een kadastraal plan- of patrimoniumperceel op basis van mutatieschetsen: De mutatieschets is een document dat de fysieke wijziging(en) weergeeft die plaatsgevonden hebben op niveau van het kadastraal plan. Met de historiek krijgt u een overzicht van de opeenvolgende mutatieschetsen over de ontwikkeling van een perceel.
  • Lijst van de coördinaten van een ruilverkaveling: Met deze keuze kunt u een lijst van topografische punten en hun coördinaten van een ruilverkaveling ontvangen.

Vermeld de datum op het document en onderteken het. Ontbreekt de datum of de handtekening, dan moeten we de aanvraag weigeren.