Waar blijft uw pakje?

Heeft u online iets aangekocht en bent u via track & trace of via een bericht te weten gekomen dat uw pakje bij de douane ligt? Dan klopt dit niet. Uw pakje ligt niet bij de douane, maar in de gebouwen van de koerierdienst. De douane kan u niet vertellen wanneer u uw pakje zal ontvangen. Als u wil weten wanneer uw pakje geleverd zal worden, dan moet u contact opnemen met de koerierdienst. 
  • Het traject van uw pakje, van aankoop tot bij u thuis

    1. Online aankoop

    U koopt via internet iets aan op een buitenlandse webshop. Na de aankoop krijgt u een track & trace nummer zodat u uw pakje kunt volgen.

    2. Uw pakje komt aan in België

    Uw pakje komt aan bij de koerierdienst die het in zijn eigen gebouwen bewaart.

    3. Belgisch track & trace nummer

    De koerierdienst maakt een Belgisch track & trace nummer aan en brengt u hiervan op de hoogte.

    4. Koerierdienst zorgt voor de inklaring

    De koerierdienst moet uw pakje aangeven bij de douane. Hiervoor stuurt hij een inklaringsaangifte in. De koerierdienst berekent hierbij hoeveel invoerrechten, btw en eventuele andere rechten u moet betalen. Als u hier vragen over heeft, kunt u bij hen terecht. De douane kan u niet helpen. Lees meer over extra (douane)kosten als u online buiten de EU bestelt.

    5. Douane controleert de aangifte

    Wanneer de douane vermoedt dat er iets niet klopt, dan controleert zij de inhoud van het pakje in de loods van de koerierdienst. Zij kijkt dan of er goederen bij zitten die u niet zomaar mag in- of uitvoeren. Als dit het geval is, dan kan het zijn dat de goederen vernietigd worden of teruggestuurd worden naar het land van herkomst.
    Wanneer alles in orde is, dan worden de goederen vrijgegeven voor distributie.

    6. Koerierdienst zorgt voor de afhandeling en bezorgt uw pakje

    Dit kan enige tijd in beslag nemen. In deze periode kunt u bij uw koerierdienst terecht met vragen over de status van uw pakje.