Na de aangifte

Merkt u na het indienen van uw aangifte dat u een fout hebt gemaakt of iets vergeten bent? U kunt uw aangifte (laten) verbeteren. In alle gevallen verwerken we uw aangifte om uw belasting te berekenen en u uw aanslagbiljet te sturen. 
  • Uw aangifte verbeteren

    U hebt net uw aangifte ingediend, maar u merkt dat u een fout hebt gemaakt of iets bent vergeten te vermelden?

    Online verbetering via MyMinfin (Tax-on-web) tot en met 15 juli 2024

    U kunt uw aangifte zelf (eenmaal) verbeteren via Tax-on-web als u die hebt ingediend via:

    • MyMinfin (Tax-on-web),
    • een medewerker van de FOD Financiën, of 
    • een accountant.

    Vergeet niet te klikken op ‘Bevestigen voor verzending’ en vervolgens op ‘Verzenden’ om ons uw verbeterde belastingaangifte/voorstel van vereenvoudigde aangifte te bezorgen.

    Dient u een gezamenlijke aangifte in? Uw partner moet zich ook opnieuw aanmelden, de aangifte openen en op ‘Verzenden’ klikken.

    Hebt u al bijlagen bijgevoegd? Die worden bewaard. Zo nodig kunt u nog extra bijlagen toevoegen.

    Verbetering na 15 juli 2024 of van een papieren belastingaangifte

    Neem zo snel mogelijk contact op met uw bevoegde dienst om uw vergissing recht te zetten. Zo kunt u ervoor zorgen dat er bij de berekening van uw belastingen rekening wordt gehouden met alle verbeteringen. 

    Wilt u extra bijlagen aan uw aangifte toevoegen? Dat kan via het contactformulier op onze pagina Contact (selecteer onder 'Hoe kunnen we u helpen?' de voor u relevante categorieën).

    Als u een fout ontdekt in uw aangifte nadat u uw aanslagbiljet hebt ontvangen, moet u een bezwaar indienen.

  • Verwerking van uw aangifte

    We verwerken uw aangifte om uw belasting te berekenen en sturen u uw aanslagbiljet.

    U kunt de status van de verwerking van uw aangifte volgen in MyMinfin.

    We kunnen contact met u opnemen in geval van wijzigingen in de aangegeven bedragen of om uw belastingsituatie te controleren.

    Vraag om inlichtingen

    Wanneer we meer informatie over bepaalde gegevens nodig hebben, nemen we contact met u op:

    • schriftelijk (= ‘vraag om inlichtingen’): u moet binnen de vermelde termijn antwoorden. Als u die verplichting niet naleeft, kan er een aanslag van ambtswege volgen (dan bepalen wij de belasting op basis van de elementen die we kennen en is het aan u om het exacte bedrag van uw belastbare inkomsten aan te tonen), en kunnen we administratieve boetes opleggen.
    • telefonisch als u uw telefoonnummer hebt meegedeeld. In dit geval vragen we nooit naar uw rekening- of bankkaartnummer, de pincode van uw eID …

    Wijziging van uw aangifte

    U ontvangt een ‘bericht van wijziging’ per aangetekende brief. Dit bericht motiveert de wijziging van de elementen van uw aangifte en vermeldt de termijnen en de procedure om te antwoorden op dit bericht in geval van akkoord of niet akkoord.

    Als u niet binnen een maand antwoordt (vanaf de 3de werkdag die volgt op het bericht van wijziging), gaan we over tot een aanslag van ambtswege. U moet dan bewijzen dat de elementen op basis waarvan we uw belasting vestigen, niet juist zijn.

    Als u niet akkoord gaat met de wijziging en we het nodig vinden om de aanslag geheel of gedeeltelijk te behouden, sturen we u een definitief antwoord, de ‘kennisgeving van beslissing tot taxatie’, waarin we u meedelen waarom we geen rekening hebben gehouden met uw argumenten.

    Controle van documenten ter plaatse

    Er kunnen ook meer uitvoerige controles plaatsvinden in het belastingkantoor of bij u thuis.

    Termijn voor de controle van de aangifte en het bewaren van documenten

    We kunnen uw aangifte zelfs na de betaling of terugbetaling van de belasting controleren, binnen een termijn die begint te lopen vanaf 1 januari van het aanslagjaar:

    • 3 jaar in principe
      Voorbeeld: voor het aanslagjaar 2024 (inkomsten 2023) tot ten laatste 31 december 2026
    • 4 jaar bij laattijdige of niet-ingediende aangiften
      Voorbeeld: voor het aanslagjaar 2024 (inkomsten 2023) tot ten laatste 31 december 2027
    • 10 jaar in geval van aanwijzingen van fraude
      Voorbeeld: voor het aanslagjaar 2024 (inkomsten 2023) tot ten laatste 31 december 2033

    Wanneer u een bezwaar indient, kan die termijn daarnaast ook worden verlengd afhankelijk van de tijd die nodig is om het bezwaar te behandelen. Gedurende 10 jaar moet u alle documenten bewaren die u gebruikte om u uw belastingaangifte in te vullen en die nodig zijn voor de berekening van uw belasting:

    • loonfiches,
    • pensioenfiches,
    • bankuittreksels voor onderhoudsuitkeringen,
    • attesten van leningen,