Hulp bij het invullen van de aangifte in de belasting niet-inwoners

U kunt geen afspraak meer maken voor hulp bij het indienen van uw aangifte.
  • De afspraak voorbereiden

    • Hoe verloopt de hulp bij het invullen per telefoon?

      Een medewerker belt u op de vastgelegde datum op.

      • U hebt een afspraak in de voormiddag? De medewerker belt u op tussen 8.30 en 13 uur.
      • U hebt een afspraak in de namiddag? De medewerker belt u op tussen 12 en 17 uur.

      Hou voor de afspraak alle documenten klaar die te maken hebben met uw aangifte en (indien van toepassing) uw Belgisch rijksregisternummer of uw Belgisch bisnummer.

      De medewerker vult samen met u uw aangifte in. U wordt gevraagd om alle informatie te geven die nuttig is voor uw aangifte.

      De afspraak duurt ongeveer 15 minuten.

      Ongeveer twee maanden na uw afspraak ontvangt u per post een document met de meegedeelde gegevens. U moet op dat document reageren om de indiening van uw aangifte af te ronden.

    • Welke documenten heb ik nodig?

      Tijdens de afspraak vragen we u om informatie te geven uit de volgende documenten:

      • het volledige aanslagbiljet van de woonstaat of het attest van de fiscale administratie van de woonstaat voor het wereldinkomen
      • als u getrouwd of wettelijk samenwonend bent: een attest van gezinssamenstelling, de trouwakte …
      • als u kinderen ten laste hebt: een attest met het aantal kinderen ten laste
      • als u of een lid van uw gezin een handicap heeft: een attest ‘erkenning van de handicap’
      • als u een hypothecaire lening hebt die u recht geeft op een belastingvermindering: het attest van de hypothecaire lening
      • elk ander document in verband met uw inkomsten of in verband met uw uitgaven die recht geven op een belastingvermindering

      Als u een Belgisch rijksregisternummer of een Belgisch bisnummer hebt, vragen we u dat tijdens de afspraak. Ook dat van uw partner vragen we (indien van toepassing).

  • Een probleem met uw afspraak?

    • Hoe annuleer ik mijn afspraak?

      Bel naar het nummer +32 2 572 57 57  (directe code 17004).

    • Ik heb geen sms ter bevestiging ontvangen. Wat moet ik doen?

      Uw telefoonnummer werd mogelijk niet correct opgenomen in ons systeem.

      Bel naar het nummer +32 2 572 57 57  om dat te controleren (directe code 17004). Als u een Belgisch rijksregisternummer of een Belgisch bisnummer hebt, hou dit dan bij de hand.

    • Ik heb een afspraak gemaakt, maar ik heb de oproep van de FOD Financiën gemist om mijn aangifte te laten invullen. Wat kan ik doen?

      De medewerker laat een boodschap voor u na en belt u een tweede keer terug. U moet niet zelf terugbellen.

  • Na de afspraak

    • Moet ik nog iets doen na de afspraak?

      Ja. U moet de gegevens die de medewerker via de telefoon heeft ingevuld in uw aangifte ondertekenen. Dit kunt u op twee manieren doen:

      • U ondertekent het papieren bevestigingsdocument dat u per post opgestuurd wordt en stuurt dat terug.
      • U gaat naar MyMinfin en ondertekent de aangifte die daar klaarstaat.
    • Ik heb geen bevestigingsdocument ontvangen, wat moet ik doen?

      Het kan enkele weken duren voor het papieren bevestigingsdocument per post tot bij u geraakt. Wij vragen u dus om even geduld uit te oefenen.

      Hebt u twee maanden na de afspraak nog geen bevestigingsdocument ontvangen? Contacteer dan uw bevoegde dienst.  

    • Ik heb een papieren aangifteformulier ontvangen na mijn afspraak

      Als uw aangifte is ingevuld via de telefoon, dan hoeft u niets te doen met het papieren aangifteformulier.