Hulp bij het invullen van de belastingaangifte - Doven en slechthorenden

Op afspraak kunnen we specifieke hulp organiseren voor doven en slechthorenden om hun belastingaangifte in te vullen via videoconferentie met een tolk in gebarentaal.
Image
Beeld voor de link naar de video voor doven en slechtorenden

Een afspraak maken

U kunt via het CAB een afspraak maken voor het invullen van uw belastingaangifte.

Het aantal afspraken is beperkt. We raden u aan om het CAB snel per e-mail te contacteren via tolkaanvraag@cabvlaanderen.be.

Doe dit ten laatste twee werkdagen op voorhand. U ontvangt een bevestiging per mail. Het CAB zal de medewerker van de FOD Financiën verwittigen.

U gebruikt geen gebarentaal? U kunt iemand anders vragen om een afspraak te maken en uw aangifte te laten invullen via de gebruikelijke weg.

U moet die persoon dan volgende gegevens bezorgen:

  • uw voor- en achternaam
  • uw nationaal nummer
  • uw postcode
  • of u al dan niet een hypothecaire lening hebt
  • alle documenten die nuttig zijn voor uw aangifte:
    • en die gaan over het inkomstenjaar 2024 (inkomstenfiches, attesten voor belastingvoordelen, enz.),
    • met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland.

Op de dag van de afspraak

Hou bij de hand:

  • uw identiteitskaart
  • alle documenten die nuttig zijn voor uw aangifte:
    • en die gaan over het inkomstenjaar 2024 (inkomstenfiches, attesten voor belastingvoordelen, enz.),
    • met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland.

Op het moment van de afspraak meldt u zich aan via de app 'Afstandstolk' en kiest u de lijn 'Belastingdienst'.  Een tolk zorgt voor de communicatie tussen u en de medewerker van de FOD Financiën. Om die dienst vlot te laten verlopen vragen we u om stipt in te bellen. In geval van een vertraging van meer dan 10 minuten zal de afspraak beschouwd worden als geannuleerd.

 Na de afspraak: bevestig uw gegevens

U moet uw aangegeven gegevens bevestigen om uw aangifte officieel in te dienen.

U ontvangt binnen een maand per post een bevestigingsdocument met daarin de gegevens die wij met u hebben ingevuld in uw belastingaangifte.

U kunt de aangegeven gegevens bevestigen:

  • of via MyMinfin, door de aangifte te ondertekenen met de gegevens die tijdens de afspraak zijn ingevuld (zonder te wachten op de ontvangst van het bevestigingsdocument),
  • of per post, door het ondertekende bevestigingsdocument, eventueel met bijlagen, terug te sturen.

Na ontvangst van het document hebt u maximaal 14 dagen de tijd om uw gegevens te bevestigen (per post of via MyMinfin).

Als u uw gegevens niet bevestigt, wordt uw aangifte als ongeldig beschouwd en niet ingediend.