Hulp bij het invullen van de belastingaangifte

Wilt u uw aangifte laten invullen door een medewerker van de FOD Financiën? We helpen u per telefoon in mei en juni, enkel op afspraak. Het aantal plaatsen is beperkt: maak zo snel mogelijk een afspraak!
  • U kunt een afspraak maken tot en met 26 juni. Daarna kunnen we u niet meer helpen en moet u zelf uw aangifte indienen.

    Hebt u maar een simpele vraag over uw aangifte? U kunt direct contact met ons opnemen.

    Voor wie is deze hulp bedoeld?

    U kunt eenvoudig zelf online uw belastingaangifte indienen via MyMinfin. Die is grotendeels al vooraf ingevuld.

    We kunnen u echter helpen als u moeite hebt met het zelf indienen van uw aangifte en als u het volgende hebt ontvangen:

    • een brief, sms of telefoontje waarin u wordt uitgenodigd om een afspraak te maken
    • een papieren aangifte (= bruine envelop)

    De hulp is echter niet bedoeld voor mensen:

    • die een voorstel van vereenvoudigde aangifte (= witte envelop) hebben ontvangen. Een afspraak is voor u niet nodig. U moet in principe geen aangifte indienen. Een vraag? Bel ons.
    • die inkomsten als zelfstandige hebben (inclusief zelfstandigen in bijberoep).
    • die werkelijke kosten aangeven.

    We organiseren ook hulp die is aangepast aan mensen die doof of slechthorend zijn.

    Hoe werkt het?

    1. Maak een afspraak.
      De informatie om een afspraak te maken vindt u op de (bruine) envelop van uw aangifte of op de brief die u hebt ontvangen waarin u wordt uitgenodigd om uw aangifte in te dienen.
      Neem uw identiteitskaart bij de hand voordat u belt.
    2. We bellen u op het moment van de afspraak om met u uw aangifte per telefoon in te vullen.
    3. U ontvangt vervolgens (binnen een maand) per post een bevestigingsdocument om te ondertekenen en terug te sturen om uw aangifte te vervolledigen.

    Telefonische afspraken besparen u de moeite van het zich verplaatsen en laten u toe om nog een document erbij te nemen dat u nog niet bij de hand had. In bijzondere situaties zijn beperkte afspraken ter plaatse toch mogelijk.

    In welke taal kunt u een afspraak maken?

    De keuze van de taal waarin we u kunnen helpen, wordt bepaald door de postcode van de gemeente waar u woont.

    We kunnen u ook niet helpen in een andere taal dan het Nederlands, het Frans of het Duits (we kunnen u bijvoorbeeld niet helpen in het Engels).

    Spreekt u de taal niet die officieel gebruikt wordt in uw gemeente? U kunt iemand anders vragen om in uw plaats een afspraak te maken en uw aangifte te laten invullen.

    Op de dag van de afspraak

    • We bellen u terug op de met u afgesproken datum. Wij vullen uw aangifte samen met u in. Die hulp is gratis en vindt volledig telefonisch plaats.
      • Een afspraak in de voormiddag? We bellen u tussen 8.30 u. en 13 u.
      • Een afspraak in de namiddag?  We bellen u tussen 12 u. en 17 u.
    • Neem uw identiteitskaart en alle documenten die nuttig zijn voor de aangifte bij de hand:
      • als ze betrekking hebben op het inkomstenjaar 2024 (inkomstenfiches, attesten voor belastingvoordelen, enz.),
      • met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland.
    • Als u de oproep mist, laten we een bericht achter en bellen we u dezelfde dag een tweede keer op. U moet zelf niet terugbellen. Als u ook de tweede oproep mist, moet u (zo snel mogelijk) een afspraak maken voor een andere dag.

    Na de afspraak: bevestig uw gegevens

    U moet uw aangegeven gegevens bevestigen om uw aangifte officieel in te dienen.

    U ontvangt binnen een maand per post een bevestigingsdocument met daarin de gegevens die wij met u hebben ingevuld in uw belastingaangifte.

    U kunt de aangegeven gegevens bevestigen:

    • of via MyMinfin, door de aangifte te ondertekenen met de gegevens die tijdens de afspraak zijn ingevuld (zonder te wachten op de ontvangst van het bevestigingsdocument),
    • of per post, door het ondertekende bevestigingsdocument, eventueel met bijlagen, terug te sturen.

    Na ontvangst van het document hebt u maximaal 14 dagen de tijd om uw gegevens te bevestigen (per post of via MyMinfin).

    Als u uw gegevens niet bevestigt, wordt uw aangifte als ongeldig beschouwd en niet ingediend.

  • Andere vragen over de hulp bij het invullen

    • Kan ik de belastingaangifte van iemand anders laten invullen?

      Ja. U moet wel een afspraak maken voor de andere persoon (naast een eventuele afspraak voor uw eigen aangifte).

      U moet ons de volgende informatie geven:

      • de voor- en achternaam van de andere persoon
      • zijn of haar nationaal nummer
      • zijn of haar postcode
      • of hij/zij al dan niet een hypothecaire lening heeft
      • of hij/zij al dan niet inkomsten in het buitenland heeft
      • uw nationaal nummer

      Voor de dag van de afspraak hebt u ook al de documenten nodig die nuttig zijn voor de aangifte:

      • als ze gaan over het inkomstenjaar 2024 (inkomstenfiches, attesten voor belastingvoordelen, enz.),
      • met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland.
    • Kan ik voor meerdere personen een afspraak maken?

      Om de aangifte van meerdere personen te laten invullen, moet u meerdere afspraken maken, dus één afspraak per in te vullen aangifte.

    • Ik heb al een afspraak, maar ik heb een brief, sms of e-mail ontvangen van de FOD Financiën. Is dit normaal?

      Ja. U kunt het volgende ontvangen:

      • een papieren aangifte
      • een brief waarin u wordt uitgenodigd om uw aangifte online in te dienen
      • een sms waarin u wordt uitgenodigd om een afspraak te maken
      • een e-mail over de opening van Tax-on-web om uw aangifte online in te dienen

      Die verzendingen worden automatisch uitgevoerd:

      • ook als u al een afspraak hebt,
      • als u uw belastingaangifte al zelf hebt ingediend,
      • of als u uw aangifte al hebt laten invullen door een van onze medewerkers.

      Wat moet u doen?

      • Als u uw aangifte nog niet hebt laten invullen: u moet niets doen. We bellen u zoals gepland op de afgesproken datum.
      • Als u uw aangifte al hebt laten invullen: u ontvangt zoals voorzien het bevestigingsdocument per post. U moet uw aangegeven gegevens bevestigen (door het ondertekende document terug te sturen of via MyMinfin).
    • Hoe herken ik een poging tot fraude?

      Vanaf april bieden we bepaalde personen de mogelijkheid om een afspraak te maken om hen te helpen bij het invullen van hun belastingaangifte. We nemen contact met hen op per post, sms of telefoon. 

      We gaan daarbij als volgt te werk:

      • ✅ We stellen voor om een afspraak te maken om de aangifte door onze medewerkers te laten invullen.
      • ✅ Deze hulp is gratis en alles verloopt telefonisch (of eventueel in onze kantoren). 

      Wat we nooit zullen doen: 

      • ⛔ Vragen om te betalen voor de hulp.
      • ⛔ Aanbieden om aan huis te komen.
      • ⛔ Een wachtwoord, geheime code, bankrekeningnummer, enz. vragen.