Belastingaangifte 2025

Uw aangifte of uw voorstel van vereenvoudigde aangifte is nu online beschikbaar in MyMinfin (Tax-on-web). Enkel in specifieke gevallen versturen we u de aangifte of het voorstel van vereenvoudigde aangifte ook per post. Hulp nodig? Verschillende oplossingen zijn voor u beschikbaar.
  • U moet in principe elk jaar een belastingaangifte indienen.

    Als uw fiscale situatie eerder eenvoudig is, waarbij u slechts bepaalde inkomsten en elementen moet aangeven, maken we het u gemakkelijk: u ontvangt waarschijnlijk een ‘voorstel van vereenvoudigde aangifte‘. Als u een voorstel van vereenvoudigde aangifte hebt ontvangen, moet u in principe geen belastingaangifte meer indienen.  

    Als u geen voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangt, moet u wel een aangifte indienen. 

    Moet u een aangifte in de belasting niet-inwoners indienen? Dat kan vanaf september.

    Termijnen

    • 30 juni 2025: als u de documenten per post naar ons terugstuurt (papieren aangifte of papieren formulier voor wijziging van het voorstel van vereenvoudigde aangifte).
    • 15 juli 2025: als u MyMinfin (Tax-on-web) gebruikt (om uw aangifte in te dienen of uw voorstel van vereenvoudigde aangifte te wijzigen).
    • 16 oktober 2025: als u MyMinfin (Tax-on-web) gebruikt om uw aangifte in te dienen en u specifieke inkomsten aangeeft (zelfstandige inkomsten, buitenlandse beroepsinkomsten ...).
    • Ik kan mijn aangifte niet op tijd indienen. Kan ik een bijkomende termijn aanvragen?

      Voorwaarden

      In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk om een bijkomende termijn te verkrijgen, onder de volgende voorwaarden:

      • Uw aanvraag moet binnen de voorziene termijn zijn ontvangen. Bijvoorbeeld, ten laatste 30 juni als u een papieren aangifte wilt indienen.
      • Uw aanvraag moet worden gemotiveerd door een geval van overmacht of door ernstige redenen. Het gaat over een onvoorziene en onvermijdelijke gebeurtenis buiten uw wil, zoals:
        • u bent ernstig ziek
        • uw documenten zijn verdwenen na een diefstal of brand

      Hebt u een probleem met uw identiteitskaart, itsme en/of pincode en hebt u geen toegang tot MyMinfin (Tax-on-web)? Helaas kunnen we u in dat geval geen extra termijn geven.

      Hoe aanvragen?

      Om een verlenging aan te vragen, neemt u contact met ons op en geeft u ons de volgende informatie:

      • uw naam, voornaam en nationaal nummer
      • of u uw aangifte online of per post indient
      • of u al dan niet specifieke inkomsten hebt
      • de redenen die uw aanvraag motiveren
      • de gewenste datum van de bijkomende termijn.

      We zullen uw aanvraag beoordelen en u laten weten of we het ermee eens zijn of weigeren.

      In geval van weigering

      Als u geen bijkomende termijn krijgt, vragen we u om uw aangifte toch zo snel mogelijk in te dienen.

    • Wat gebeurt er als de aangifte te laat of niet ontvangen is?

      Dien uw aangifte zo snel mogelijk in. Wie zijn belastingaangifte te laat (of helemaal niet) indient, riskeert een boete en/of een belastingverhoging. We houden echter rekening met de omstandigheden van elk geval.
       
      Bovendien kunnen we gebruik maken van de procedure ‘aanslag van ambtswege’. Dat betekent dat we het bedrag van uw belasting bepalen op basis van onze informatie en dat het aan u is om het exacte bedrag van uw belastbare inkomsten aan te tonen.

  • Online via MyMinfin (Tax-on-web)

    U kunt nu toegang krijgen tot uw belastingaangifte of uw voorstel van vereenvoudigde aangifte via MyMinfin (Tax-on-web).

    Hoe meld ik me aan in MyMinfin?

    Uw voordelen:

    • U kunt uw voorstel van vereenvoudigde aangifte onmiddellijk raadplegen en indien nodig eenvoudig wijzigen.
    • Dient u een aangifte in? Online zijn uw gegevens grotendeels vooraf ingevuld. Er is online hulp voorzien om uw gegevens te wijzigen of aan te vullen.
    • U kunt ook toegang krijgen tot documenten zoals loonfiches, attesten voor giften of kinderopvang, fiches van uw bank ...

    Als u een gezamenlijke aangifte indient, moeten u en uw partner zich allebei (om beurt) inloggen, de aangifte openen en klikken op ‘Verzenden’.

    • Ik wil inloggen op MyMinfin met mijn identiteitskaart, maar ik ben mijn pincode kwijt of mijn kaart is geblokkeerd. Wat kan ik doen?

      Vraag een nieuwe pincode aan bij uw gemeentebestuur. Dat duurt maximaal drie werkdagen.

      Als alternatief kunt u uw itsme-account ook activeren met uw bankkaart en de bijbehorende kaartlezer. U kunt dan inloggen op MyMinfin met itsme.

    • Wat zijn de ‘administratieve gegevens’ die verschijnen in de berekening van mijn belasting in MyMinfin (Tax-on-web)?

      Dat zijn codes die automatisch worden ingevuld op basis van uw persoonlijke situatie. Ontdek wat ze betekenen.

  • Per post

    Wij versturen de aangifte of het voorstel van vereenvoudigde aangifte enkel in specifieke gevallen ook per post. We willen papieren zendingen beperken tot personen die hun zaken niet online regelen.

    Zelfs als u uw document per post ontvangt, kunt u uw aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte steeds online raadplegen, via MyMinfin (Tax-on-web).

    Wilt u uw zaken niet online regelen en hebt u uw aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte nog niet ontvangen? Neem dan vanaf begin juni contact met ons op.

    • Kan ik de aangifte of het voorstel voor een vereenvoudigde aangifte in een andere taal ontvangen?

      U kunt de documenten van de aangifte op deze site raadplegen in het Nederlands, in het Frans en in het Duits.

      U woont in Brussel of in een faciliteitengemeente

      Afhankelijk van de gemeente waar u woont, kunt u de documenten ontvangen

      • hetzij in het Nederlands of Frans,
      • hetzij in het Frans of Duits.

      Documenten die u al ontvangen hebt kunnen we niet in een andere taal opnieuw versturen. U kunt ons echter vragen om uw documenten in de toekomst in een andere taal te ontvangen. Neem hiervoor contact met ons op.

      De wijziging kan enkele weken duren. In de tussentijd kunt u nog steeds documenten in de andere taal ontvangen.

      U woont elders dan in Brussel of in een faciliteitengemeente

      Helaas kunnen we u de documenten niet in een andere taal opsturen. De taal waarin u uw documenten ontvangt, is namelijk afhankelijk van de taal van de gemeente waar u woont.

      U bent dit jaar verhuisd

      Wij houden rekening met uw situatie op 1 januari van dit jaar.

  • Hulp nodig?

    Vraag over een code, een bedrag etc.

    Voor algemene informatie kunt u terecht op onze website, met name de rubrieken ‘Inkomsten’, ’Belastingvoordelen’ en ‘Persoonlijke situatie en gezinssituatie’

    Voor gedetailleerde informatie kunt u de toelichting van de aangifte raadplegen (zie het hoofdstuk ‘Documenten’ hieronder).

    Kunt u geen antwoord op uw vraag vinden? Neem contact met ons op.

    Laat iemand anders je belastingaangifte invullen

    U kunt iemand in uw omgeving (familie, vriend …) vragen om uw belastingaangifte online in te dienen in uw naam via een beveiligd mandaatsysteem. Zowel u als uw naaste dienen het mandaat digitaal te ondertekenen.  

    Wilt u uw belastingaangifte laten invullen door onze medewerkers?

    U vindt de informatie om een afspraak te maken op de envelop van uw aangifte of in de brief van de FOD Financiën die uitlegt hoe uw aangifte in te dienen. Deze brief ontvangt u in april of mei.

    Het is ook mogelijk om uw belastingaangifte te laten invullen door een accountant. Neem hiervoor tijdig contact op. Uw accountant zal een mandaat aanmaken in onze beveiligde toepassing. Vervolgens moet u dit mandaat ondertekenen.

    • Ik heb mijn pensioenfiche niet ontvangen. Wat moet ik doen?

      U hebt uw pensioenfiche niet altijd nodig. De gegevens van uw Belgisch pensioen worden vooraf ingevuld in het voorstel van vereenvoudigde aangifte en in de online aangifte.

      Als nodig is, kunt u uw Belgische pensioenfiche online raadplegen of opvragen bij de Federale Pensioendienst.

    • Kan ik mijn belasting berekenen zonder MyMinfin te gebruiken?

      Gebruik onze toepassing Tax-Calc om een schatting van uw belastingbedrag te krijgen. Het gebruik van Tax-Calc is anoniem en vereist geen login.

    • Waarom is het bedrag van mijn belasting veranderd ten opzichte van vorig jaar?

      Soms moet u meer betalen of krijgt u meer terug dan het vorige jaar. Om te weten waarom, kunt u de gegevens van de twee betrokken aangiften (of voorstellen van vereenvoudigde aangifte) vergelijken.

      Mogelijke verklaringen zijn:

      • Uw bedrijfsvoorheffing is verminderd (bijvoorbeeld als u van werk bent veranderd of bent gepensioneerd). De bedrijfsvoorheffing wordt elke maand ingehouden op uw loon, uw pensioen … als een soort ‘voorschot’ op het uiteindelijke belastingbedrag.
      • Een of meerdere personen ten laste zijn weggevallen (bijvoorbeeld als uw kinderen niet meer op uw adres wonen).
      • U hebt een tweede huis of appartement gekocht.
      • U hebt geen uitgaven meer gedaan die recht geven op een belastingvermindering (bijvoorbeeld als u uw hypothecaire lening volledig hebt afgelost).
      • U bent nu apart belast - en dus niet meer gezamenlijk - door een (feitelijke) scheiding, het overlijden van uw partner ....
    • Kan ik een mandaat bij een accountant stopzetten?

      U kunt uw mandaat op elk moment zelf stopzetten. U hoeft uw accountant niet noodzakelijk te verwittigen.

      Opgelet: eenmaal uw mandaat is stopgezet, kan uw accountant uw aangifte niet langer indienen.

      U kunt dit doen op volgende manier: log in op de toepassing ‘Mandaten’, klik op het mandaat dat u wilt stopzetten en volg de stappen op het scherm.

      Opgelet: om veiligheidsredenen hebben onze medewerkers geen toegang tot uw mandaat. Het heeft dus geen zin om hen te contacteren voor het schrappen van uw mandaat.

  • Nadat de aangifte is verzonden

    Wilt u controleren of we uw aangifte goed hebben ontvangen?

    De status van uw aangifte wordt weergegeven in MyMinfin > Mijn Aangifte. Wordt er vermeld dat we uw aangifte hebben ontvangen? Alles is in orde, u hoeft er niets meer voor te doen.

    Is dat niet het geval?

    • Als u uw aangifte heeft ingevuld via MyMinfin, moet u klikken op ‘Verzenden’ nadat u de samenvatting van uw aangifte te zien kreeg. Als u een gemeenschappelijke aangifte indient, moeten u en uw partner zich allebei (om beurt) inloggen, de aangifte openen en klikken op ‘Verzenden’.
    • Als een accountant uw aangifte voor u indiende, kan er enige tijd verstrijken tussen uw afspraak en de verzending van uw aangifte. We raden u aan om later nog eens te controleren.
    • Als u uw aangifte per post hebt verstuurd, moet deze eerst worden gedigitaliseerd. Dat kan een aantal weken in beslag nemen. We raden u aan om later nog eens te controleren.

    Wilt u uw aangifte verbeteren?

    Hebt u uw aangifte ingediend (of hebt u een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangen) en merkt u vervolgens een vergissing of een fout op? Afhankelijk van de situatie kunt u uw aangifte online verbeteren of contact met ons opnemen.

    Wij sturen u de definitieve berekening van uw belasting toe

    Als u een aangifte hebt ingediend of een voorstel voor een vereenvoudigde aangifte hebt ontvangen (ook als u dit niet heeft gewijzigd), versturen wij uw aanslagbiljet tussen augustus 2025 en eind juni 2026. Dit document geeft een gedetailleerd overzicht van de definitieve berekening van uw belasting en vermeldt het bedrag dat u moet betalen of dat wij u zullen terugbetalen.

  • Documenten

  • Zie ook

    Uw persoonlijke situatie is veranderd

    Moet mijn kind een aangifte indienen?

    U bent de echtgeno(o)t(e), wettelijk samenwonende of erfgenaam van een overledene

    U bent onlangs verhuisd van of naar een ander land