Aanslagbiljet

Nadat we uw aangifte ontvangen en verwerkt hebben, berekenen we uw belastingen. Daarna ontvangt u een ‘aanslagbiljet’. Daarin staat het bedrag dat u moet betalen of dat u terugkrijgt. We versturen de aanslagbiljetten tussen augustus en eind juni van het jaar daarna. Een precieze datum kunnen we niet geven.
  • Uw aanslagbiljet ontvangen

    U ontvangt altijd een aanslagbiljet (in de volksmond ook wel ‘belastingberekening’, ‘belastingbiljet’ of ‘belastingafrekening’ genoemd), ook als u een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontving en hier niets aan aangepast hebt. U ontvangt ook een aanslagbiljet als het saldo nul is en u dus niets moet betalen en niets terugkrijgt.

    Wanneer?

    We versturen de aanslagbiljetten tussen augustus van het jaar waarin u de aangifte indient en eind juni van het jaar daarna. Bv.: Als u uw aangifte in mei 2024 indient, versturen we uw aanslagbiljet tussen augustus 2024 en eind juni 2025. In bepaalde gevallen (geen aangifte, laattijdige aangifte, ongeldige aangifte ...) kan het langer duren voordat u het aanslagbiljet ontvangt.

    Wij kunnen u geen exacte datum meedelen. Het heeft geen zin ons hierover te contacteren. De datum hangt namelijk af van verschillende factoren:

    • de indieningsdatum van de aangifte: hoe vroeger u de aangifte hebt ingediend, hoe sneller het aanslagbiljet volgt
    • de eventuele controle van de gegevens: als uw aangifte gecontroleerd wordt, ontvangt u het aanslagbiljet later
    • de wijze van indiening van de aangifte: bij een online aangifte via MyMinfin ontvangt u sneller uw aanslagbiljet

    Of u moet betalen of een terugbetaling krijgt, heeft geen impact op wanneer u uw aanslagbiljet ontvangt.

    De verzendingsdatum van het aanslagbiljet kan ook elk jaar verschillen.

    Hoe?

    U kunt uw aanslagbiljet raadplegen op MyMinfin (onder ‘Mijn Documenten’). Als u uw eBox hebt geactiveerd en er uw e-mailadres hebt ingegeven, ontvangt u een e-mail zodra het beschikbaar is op MyMinfin. Als u uw eBox niet geactiveerd hebt, ontvangt u een papieren aanslagbiljet. Meer informatie over de eBox vindt u in onze FAQ.

    Als u samenwonend of gehuwd bent en een gezamenlijke aangifte indient, moet u beiden uw eBox activeren om geen papieren aanslagbiljet meer te ontvangen.

    U kunt steeds via MyMinfin nagaan of we uw aanslagbiljet al verstuurden. Als u er uw laatste aanslagbiljet niet terugvindt, wil dit zeggen dat het nog niet werd opgemaakt.

  • Een kopie van uw aanslagbiljet ontvangen

    Als een instantie naar uw aanslagbiljet vraagt, bijvoorbeeld bij de aanvraag van subsidies, een studiebeurs, een lening … kunt u een kopie verzenden. Het originele document is niet nodig. U kunt uw exemplaar vrij kopiëren.

    U kunt uw aanslagbiljet ook via MyMinfin onder 'Mijn documenten' terugvinden en het daar onmiddellijk downloaden en indien nodig afdrukken. U kunt ook naar uw bevoegde dienst bellen voor een kopie. Houd uw identiteitskaart klaar voor u belt. U kunt slechts 1 kopie vragen. Die kopie ontvangt u normaal gezien binnen de twee weken per post.

    We geven géén kopie van uw aanslagbiljet in onze kantoren.

  • Uw aanslagbiljet begrijpen

    Verschil met vorig jaar

    Soms moet u meer betalen of krijgt u meer terug dan het vorige jaar. Om te weten waarom, kunt u de gegevens van de twee betrokken aangiften (of voorstellen van vereenvoudigde aangifte) vergelijken.

    Mogelijke verklaringen zijn:

    • Uw bedrijfsvoorheffing is verminderd (bijvoorbeeld als u van werk bent veranderd of bent gepensioneerd). De bedrijfsvoorheffing wordt elke maand ingehouden op uw loon, uw pensioen … als een soort ‘voorschot’ op het uiteindelijke belastingbedrag.
    • Een of meerdere personen ten laste zijn weggevallen (bijvoorbeeld als uw kinderen niet meer op uw adres wonen).
    • U hebt een tweede huis of appartement gekocht.
    • U hebt geen uitgaven meer gedaan die recht geven op een belastingvermindering (bijvoorbeeld als u uw hypothecaire lening volledig hebt afgelost).
    • U bent nu apart belast - en dus niet meer gezamenlijk - door een (feitelijke) scheiding, het overlijden van uw partner ....

    Verschil met het bedrag vermeld in de voorlopige berekening

    Het voorstel van vereenvoudigde aangifte en uw online aangifte via MyMinfin geven altijd een voorlopige berekening van uw belasting. De definitieve berekening wordt gemaakt tijdens de verwerking van uw aangifte, enkele weken of maanden later.

    Het kan gebeuren dat bepaalde informatie nog niet bekend is op het ogenblik van de voorlopige berekening (bijvoorbeeld: het tarief van de gemeentebelasting, is er al dan niet een bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid ingehouden …). Het belastingbedrag is dan in de definitieve berekening anders.

    Het terug te betalen of terug te krijgen bedrag vermeld in uw aanslagbiljet is het enige waar u rekening mee moet houden.

    Codes op het aanslagbiljet

    Er zijn twee soorten codes op pagina 3 van uw aanslagbiljet (onder ‘Samenvatting’):

    • aangiftegegevens: raadpleeg uw aangifte of uw voorstel van vereenvoudigde aangifte voor meer informatie. U kunt ook het voorbereidend document met alle codes van de aangifte raadplegen.
    • administratieve gegevens: dat zijn interne codes die automatisch worden ingevuld afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld: het tarief van de gemeentebelasting, uw geboortedatum …
  • Een fout melden of bezwaar indienen

    Contacteer onmiddellijk uw belastingkantoor voor eenvoudige fouten of vergissingen (zie contactgegevens op uw aanslagbiljet).

    Indien nodig kunt u een gemotiveerd bezwaar indienen voor meer fundamentele betwistingen. U kunt een bezwaarschrift indienen binnen 1 jaar na het versturen van het aanslagbiljet. U kunt dit zelf online via MyMinfin indienen. Hiervoor vindt u alle informatie op uw aanslagbiljet onder 'wat moet ik doen als ik niet akkoord ga met de belastingaanslag' en op onze website.

  • Uw rekeningnummer wijzigen

    U vindt op onze website meer informatie over hoe u het rekeningnummer dat vermeld staat op het aanslagbiljet kunt wijzigen.