Fiscale handelingen delegeren aan een naaste of in zijn/haar plaats handelen
-
Wat is een elektronisch mandaat?
Het mandaat verbindt twee partijen:
- mandaatgever: degene die een volmacht (mandaat) geeft
- mandaatnemer (mandataris): degene die in naam van de mandaatgever handelt.
Als mandaatgever
U kunt een naaste toegang geven tot bepaalde functionaliteiten en documenten om fiscale handelingen in uw naam online uit te voeren bij de FOD Financiën.
U moet hiervoor een specifiek type mandaat ondertekenen, afhankelijk van de handelingen die u wilt delegeren.
Als mandaatnemer
U krijgt de nodige toegangsrechten om in naam van de mandaatgever te handelen. De mandaatgever blijft altijd de eindverantwoordelijke voor die handelingen, ongeacht wie die uitvoert.
Het maakt niet uit wie het mandaat eerst aanmaakt. Beide partijen moeten zich aanmelden in de toepassing Mandaten en het mandaat ondertekenen om het te activeren.
Wilt u uw mandaat stopzetten? U kunt het op elk moment stopzetten zonder toestemming van de andere partij.
-
Voor welke handelingen?
-
Handelingen verbonden aan de belastingaangifte (via MyMinfin)
U kunt een naaste toegang geven tot uw MyMinfin-dossier om volgende handelingen online uit te voeren:
- een belastingaangifte indienen
- een bezwaar indienen
- een afbetalingsplan aanvragen
- de voorafbetalingen beheren
- een huurcontract raadplegen
- een overzicht van uw onroerende goederen raadplegen
- een fiscaal woonplaatsattest (276conv) aanvragen
- …
Hoe?
U moet allebei een mandaat Belastingaangifte Burger ondertekenen in de toepassing Mandaten.
Doet u liever een beroep op een professional? Neem dan contact op met een accountant om een mandaat Belastingaangifte PB-BNI te ondertekenen.
-
Handelingen verbonden aan de consignatie bij de Deposito- en Consignatiekas (via e-DEPO)
U kunt een naaste toegang geven tot uw e-DEPO-dossier om een consignatie in te voeren of terug te betalen.
Hoe?
U moet allebei een mandaat e-DEPO ondertekenen in de toepassing Mandaten.
Doet u liever een beroep op een professional? Neem dan contact op met een accountant om een mandaat e-DEPO te ondertekenen.
-
-
Hoe geeft u een naaste toegang tot MyMinfin?
-
1. Een mandaat Belastingaangifte Burger aanmaken en tekenen
Stap 1: aanmaken van een mandaat door een van de twee partijen (mandaatgever of mandaatnemer)
- Maak verbinding met de toepassing Mandaten.
- Meld u aan:
- ofwel via itsme®,
- ofwel met uw eID en uw pincode (code vergeten of kwijt?).
- U komt op de onthaalpagina.
- Klik op het tabblad ‘Aanmaken’ en vul de velden in om een mandaat aan te maken.
- Kies voor het type mandaat Belastingaangifte Burger.
Stap 2: goedkeuring van het mandaat door de tweede partij (mandaatnemer of mandaatgever)
- Maak verbinding met de toepassing Mandaten.
- Meld u aan:
- ofwel via itsme®,
- ofwel met uw eID en uw pincode (code vergeten of kwijt?).
- U komt op de onthaalpagina.
- Klik op de link ‘Mandaten die ik moet ondertekenen’ en vul de velden in die nodig zijn om het mandaat Belastingaangifte Burger te activeren.
Het mandaat Belastingaangifte Burger is nu actief. De mandaatnemer (mandataris) heeft toegang tot het MyMinfin-dossier van zijn of haar naaste en kan in diens naam handelen.
-
2. Toegang krijgen tot het MyMinfin-dossier van uw naaste
Zodra beide partijen het mandaat Belastingaangifte Burger ondertekend hebben:
- Maak verbinding met MyMinfin.
- Meld u aan
- ofwel via itsme®,
- ofwel met uw eID en uw pincode (code vergeten of kwijt?).
- Als u een actief mandaat hebt, verschijnt het aanmeldscherm met:
- uw eigen naam
- de naam van de persoon voor wie u kunt handelen
- Klik op de naam van uw naaste om toegang te krijgen tot diens MyMinfin-dossier.
U bent nu aangemeld in zijn of haar naam. U kunt nu alle handelingen uitvoeren die het mandaat Belastingaangifte Burger toelaat.
-
-
Hoe geeft u een naaste toegang tot uw e-DEPO-dossier?
-
1. Een mandaat e-DEPO aanmaken en tekenen
Stap 1: aanmaken van een mandaat door een van de twee partijen (mandaatgever of mandaatnemer)
- Maak verbinding met de toepassing Mandaten.
- Meld u aan:
- ofwel via itsme®,
- ofwel met uw eID en uw pincode (code vergeten of kwijt?).
- U komt op de onthaalpagina.
- Klik op het tabblad ‘Aanmaken’ en vul de velden in om een mandaat aan te maken.
- Kies voor het type mandaat e-DEPO.
Stap 2: goedkeuring van het mandaat door de tweede partij (mandaatnemer of mandaatgever)
- Maak verbinding met de toepassing Mandaten.
- Meld u aan:
- ofwel via itsme®,
- ofwel met uw eID en uw pincode (code vergeten of kwijt?).
- U komt op de onthaalpagina.
- Klik op de link ‘Mandaten die ik moet ondertekenen’ en vul de velden in die nodig zijn om het mandaat e-DEPO te activeren.
Het mandaat e-DEPO is nu actief. De mandaatnemer (mandataris) heeft toegang tot het e-DEPO-dossier van zijn of haar naaste en kan in diens naam handelen.
-
2. Toegang krijgen tot het e-DEPO-dossier van uw naaste
Zodra beide partijen het mandaat e-DEPO ondertekend hebben:
- Maak verbinding met e-DEPO.
- Meld u aan:
- ofwel via itsme®,
- ofwel met uw eID en uw pincode (code vergeten of kwijt?).
- Als u een actief mandaat hebt, verschijnt een aanmeldscherm met:
- uw eigen naam
- de naam van de persoon voor wie u kunt handelen
- Klik op de naam van uw naaste om toegang te krijgen tot het e-DEPO-dossier.
U bent nu aangemeld in zijn of haar naam. U kunt nu de nodige documenten raadplegen en in zijn of haar naam alle handelingen uitvoeren die het mandaat e-DEPO toelaat.
-
-
Specifieke gevallen - Mandaat Belastingaangifte Burger
-
Aan welke naaste kan ik mijn fiscale handelingen delegeren?
Met het mandaat Belastingaangifte Burger kunt u bepaalde handelingen delegeren aan een persoon naar keuze: een familielid, buur, vriend ...
De enige voorwaarde is dat het mandaat elektronisch moet worden ondertekend tussen twee natuurlijke personen.
-
Kan ik mijn fiscale handelingen aan meerdere personen delegeren?
Ja. U kunt mandaten Belastingaangifte Burger ondertekenen met meerdere personen. Zij kunnen allemaal in uw naam handelen.
Wat betreft de indiening van uw aangifte: slechts één persoon kan uw belastingaangifte indienen.
-
Kan ik handelen in naam van een overleden persoon?
Neen. U kunt geen mandaat aanmaken voor een overleden persoon.
Hebt u een actief mandaat voor een persoon die net overleden is? Het mandaat Belastingaangifte Burger stopt automatisch na het overlijden.
U hebt echter geen mandaat nodig om de aangifte van een overleden persoon in te dienen via MyMinfin > De aangifte van een overleden persoon invullen (Tax-on-web).
Meer informatie over de belastingaangifte bij overlijden.
-
Kan ik handelen in naam van meerdere personen?
Ja. U kunt een mandaat Belastingaangifte Burger ondertekenen met meerdere personen in uw omgeving om hun mogelijke fiscale handelingen uit te voeren.
-
Kan ik al mijn fiscale handelingen delegeren aan een naaste?
U kunt alleen de fiscale handelingen delegeren waartoe het mandaat Belastingaangifte Burger toegang geeft.
-
Kan ik handelen in naam van een minderjarige?
Ja. U kunt handelen voor een minderjarige op voorwaarde dat die een elektronische identiteitskaart (en pincode) heeft om het elektronische mandaat te kunnen goedkeuren.
-
Ik ben familiale bewindvoerder. Kan ik online handelingen uitvoeren in naam van een beschermde persoon?
Als familiale bewindvoerder kunt u online de fiscale handelingen van een beschermde persoon beheren.
Als de beschermde persoon niet in staat is om het mandaat te ondertekenen met zijn/haar eID, moet u eerst het mandaat Belastingaangifte Burger aanmaken en die laten valideren door onze medewerkers.
Hoe maak ik een mandaat aan als familiale bewindvoerder?
Stap 1: het mandaat aanmaken
- Meld u aan op de toepassing Mandaten.
- Kies in het tabblad ‘Aanmaken’ het type volmacht Belastingaangifte Burger.
- Voer in:
- uw gegevens als partij ‘mandataris’
- de gegevens van de beschermde persoon als partij ‘mandaatgever’
Meer informatie over de stapsgewijze procedure voor het aanmaken van uw mandaat.
Stap 2: het mandaat laten valideren door de FOD Financiën
Om het mandaat te laten valideren door onze medewerkers, moet u de aanvraag via MyMinfin doen.
- 1. Meld u aan op MyMinfin.
- 2. Klik op:
- Mijn interacties’
- ‘Een document indienen of antwoorden op een brief’
Zelfs als het niet gaat om een antwoord op een brief als zodanig, kunt u op die manier toch altijd contact opnemen met uw bevoegd kantoor door de verplichte velden in te vullen.
- Upload één enkel pdf-bestand met daarin:
- een brief met:
- uw aanvraag om het mandaat te ondertekenen in naam van een beschermde persoon,
- uw nationaal nummer,
- het nationaal nummer van de beschermde persoon.
- de nodige bijlagen, zoals het vonnis dat u erkent als familiale bewindvoerder.
- een brief met:
- In het veld ‘Dienstcode’: vul verplicht de postbus (3 cijfers) van uw bevoegde kantoor.
U vindt de contactgegevens van uw centrum Particulieren in onze kantoorgids (Particulier > Aangifte > Aangifte personenbelasting > Uw gemeente > Categorie = Particulier). - Vul in het veld ‘FOD Financiën kenmerk van het document’ de volgende referentie in: ‘OO/Mandaten/[uw nationaal nummer]’.
- Klik op ‘Indienen’.
Stap 3: toegang krijgen tot het MyMinfin-dossier van de beschermde persoon
Zodra onze medewerkers het mandaat hebben gevalideerd (doorlooptijd van ongeveer een week), hebt u toegang tot het MyMinfin-dossier van de beschermde persoon.
-
Ik heb een zorgvolmacht. Kan ik online handelingen uitvoeren in naam van de persoon die mij heeft aangesteld?
U moet een mandaat Belastingaangifte Burger aanmaken om toegang te krijgen tot de online fiscale handelingen in naam van de persoon die u als gemachtigde heeft aangewezen.
Net zoals voor een zorgvolmacht, moet de persoon het mandaat Belastingaangifte Burger valideren wanneer hij/zij nog wilsbekwaam is. Wij raden u daarom aan om het mandaat Belastingaangifte Burger aan te maken wanneer u de zorgvolmacht opstelt.
Wij zullen geen mandaat valideren in plaats van een persoon met een zorgvolmacht. Alleen een familiale bewindvoerder kan onze medewerkers vragen om een mandaat Belastingaangifte Burger te valideren in plaats van een beschermde persoon.
-
Ik ben mijn identiteitskaart kwijt en/of mijn pincode vergeten. Kan ik een mandaat geven aan een naaste om dit op te lossen?
Neen. U moet persoonlijk naar uw gemeentebestuur gaan om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.
Meer info over een vergeten of geblokkeerde pincode.
-
Kan ik een mandaat hebben voor mijn partner die niet-inwoner is en geen toegang tot MyMinfin heeft?
Ja. Volg de specifieke procedure voor niet-inwoners:
- Vul dit formulier in en stuur het samen met de gevraagde bijlagen naar tax.belgium@minfin.fed.be.
- Onze medewerkers maken het mandaat aan in naam van de partner die niet-inwoner is en geen toegang heeft tot MyMinfin.
- U ontvangt een bevestigingsmail.
- U moet het mandaat ondertekenen in de toepassing Mandaten om het te activeren.
Eens het mandaat actief is, kunt u toegang krijgen tot het MyMinfin-dossier van uw partner en de aangifte in zijn of haar naam ondertekenen.
-